Ifølge Netflix leverer Telenor dårlig Internett i Norge. (Bilde: Netflix, Telenor)

Telenor havner på bunn i Netflix-rangering

Netflix har målt hastigheten i Norge.

Den amerikanske videotjenesten Netflix gjorde nedslag i Norge i oktober, og siden den gang har forbrukere kunnet se filmer og TV-serier over Internett.

På grunn av sin store kundemasse, samler det amerikanske selskapet inn større mengder data på kryss og tvers av ulike enheter og forskjellige Internett-leverandører. Nå gir Netflix ut en oversikt over de nordiske landene, og lesningen er alt annet enn smigrende for landets største Internett-leverandør, Telenor.

Månedlig statistikk

Rangeringen av norske Internett-leverandører i november.
Rangeringen av norske Internett-leverandører i november.Foto: Netflix

I Norge befinner Telenor seg på 10. plass og den mobile varianten er nest nederst på listen, kun «slått» av Network Norway Mobile i kampen om jumboplassen. I både Sverige og Danmark er det norske selskapet helt nederst i mobilsammenheng, og ellers på henholdsvis 10. og 11. plass.

Tallene er fra november, og rapporten er den første av en månedlig satsing fra Netflix. Statistikken baserer seg på én million seertimer i de nordiske landene, og skal gi et temmelig nøyaktig bilde av hvordan netthastighetene utarter seg i praksis.

Da har det amerikanske selskapet tatt til høyde for faktorer som ulike innstillinger på trådløse nettverk i hjemmet, ulike egenskaper på diverse avspillingsenheter og så videre.

Ikke interessert i samarbeid

Hensikten med disse målingene er å få Internett-leverandørene til å ta seg sammen. I den norske undersøkelsen ligger Uninett på førsteplass, med en halv megabit mer i sekundet enn Telenor.

Ifølge sjef for produktutvikling i Netflix, Greg Peters, har ikke Telenor vært interessert i et samarbeid med dem om leveransenettverk, også kjent som Content Delivery Network (CDN). Dette er servere som står i nærheten av kundene og lagrer innhold, slik at leveransen går raskere.

Stiller seg uforstående

Telenor stiller seg derimot uforstående til Peters' påstander og målingene til Netflix. Informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, hevder også at Netflix har fortalt dem skriftlig at kundene er fornøyde med opplevelsen i deres nett.

– De har også selv bekreftet at de har opplevd det de kaller «excellent performance» i vårt nett og har gått så langt som å si at de er fornøyd med kvaliteten i Telenors nordiske region og i Norge i særdeleshet. Vi har sjekket om vi har fått kundeklager, og har bare fått fem relatert til Netflix. Ingen av dem har gått på nettkvalitet. De har dreid seg om oppsett, forteller Krokan til Teknisk ukeblad. Han fortsetter:

– Vi ønsker at Netflix skal gjøre som HBO, NRK, TV2 og andre, og inngå en CDN-avtale med oss, og vi ser fram til å ha en dialog med dem for å sikre at kapasitetskrevende innhold som strømming av video over nettet blir best mulig for sluttbrukeren.

(Kilder: Netflix, Teknisk ukeblad)

Kommentarer (32)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen