Svindler nordmenn med tapt anrop

Da har du blitt utsatt for en såkalt scam, altså på godt norsk en svindel. Ringer du tilbake vil det koste deg dyrt.

I USA er dette et kjent fenomen, og et raskt søk på internett gir oss informasjon om at dette også er et verdensbasert fenomen. Det er maskiner som er satt opp til å ringe numre fra en liste og legger på etter 2-3 sekunder - du vil aldri få tid til å svare på denne samtalen. Nysgjerrigheten tar de fleste av oss og vi ringer opp igjen for å vite hvem dette er - kun for å bli tappet for penger.

Rammer uavhengig av operatør

Telenors Atle Lessum informerer om at de jobber mot denne typen svindel.
Telenors Atle Lessum informerer om at de jobber mot denne typen svindel.
(Foto: Telenor)

Det viser seg at det ikke spiller noen rolle hvilken operatør du bruker. Både Telenor, Tele2 og OneCall kunder rapporterer om lignende oppringinger, svært mange fra samme nummer med prefikset +882.

Hvor de har listen fra kan man spørre seg, men en fellesnevner er at brukerne har telefonnumre som begynner med 997-995. Telefonkatalogen virker raskt som det naturligste stedet å få slik informasjon fra.

Atle Lessum, informasjonssjef i Telenor, sier at de er kjent med dette fenomenet fra tidligere, uten at de kan minnes at det var noe utbredt problem. Når vi ringer Telenor Kundeservice har de problemer med å kunne gi oss pris på en samtale til denne typen nummer, og undersøker lenge og vel før de ringer oss tilbake. De ringer oss faktisk tilbake 2 ganger før de kan gi oss en pris.

– Vårt beste råd er - ikke ring tilbake - det koster ca kr 37,50 pr min + startpris. sier Lessum.

Hvem står bak?

Et oppslag på nummeret viser at dette er et EMSAT-nummer. Nummerserien er kjent for svindel hvor man lures til å ringe tilbake til en Teletorg-tjeneste. Tidligere var nummerserien også kjent for modemkidnapping som rammet fastnettkunder.

De forskjellige lands nummerserier finnes på mange forskjellige nettsteder, eksempelvis katalogvirksomheter - som nettopp 1881.no eller telefonkatalogen.no.

– De fleste teleoperatører verden over samarbeider gjennom GSM Fraud Forum og andre foreninger for å redusere svindel med nett og tjenester, forteller Lessum. Dette problemet har vært kjent i mange år for telefonindustrien og det blir utført tiltak for å redusere svindelen. Men det dukker naturligvis opp nye aktører.

Telenor kjenner til problemet, men det skjer ikke i noe stort omfang. Klageavdelingen deres har i alle tilfeller ikke oppdaget noe usedvanlig volum på dette.

Om du opplever å bli forsøkt svindlet, er det til stor hjelp for operatørene om du noterer deg nummeret og tidspunkt/dato for oppringningen og kontakter kundeservice. Det vil hjelpe dem i å kunne gå etter svindlerne.

(Kilder:Telenor, australianitnews.com.au, articlealley.com)

Kommentarer (27)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen