Anmeldelse
Sean Bean i Black Death.

Svartedauden herjer i HD

I 1348 herjet Svartedauden for fullt i Europa, og mennesker falt om døde som fluer hvor enn man snudde seg. Et sted i England ryktes det om en kjettersk landsby som er uberørt av pesten og en styrke med geistlige krigere anført av ridderen Ulric – i Sean Beans skikkelse – ber den lokalkjente unge munken Osmund – spilt av Eddie Redmayne – om å føre dem til denne beryktede landsbyen i et ledd for å straffe de som bor der.

Christopher Smith – regissøren av filmene Creep og Severance – står bak denne middelalderskrekkfilmen fra 2010. Ved siden av superstjernen Sean Bean finner vi den allerede nevnte Eddie Redmayne, samt Carice van Houten, David Warner og Kimberley Nixon i rollene. Black Death er en tysk-engelsk samproduksjon og fikk en begrenset utgivelse på kino.

Klønete start

Black Death begynner litt klønete og lite engasjerende med introduksjonen av den pinglete og uinteressante munken Osmund som virker å være forelsket i den like lite engasjerende ungpiken Averill. Bakgrunnen og forholdet mellom dem to blir marginalt fremstilt før Averill må stikke av, og dermed får vi som tilskuere heller ingen spesiell sympati med noen av dem. Men etter hvert får vi se mer av Osmund som blir stilt overfor dilemmaer og problemstillinger, og dermed blir rollefiguren også mer interessant. Dette skjer dessverre litt for seint, men filmen har mer å by på enn en munk med utviklingskurve.

Fra det øyeblikket Sean Bean entrer scenen, har han oss fanget i sin umiskjennelige karisma. Han spiller den kristne ridderen Ulric som er ute på et aldri så lite minikorstog mot en landsby som angivelig skal ha unngått pesten ved å avstå fra Gud og bedrive nekromanti. Sammen med Ulric kommer en gjeng med tøffe, men likevel delvis sympatiske krigere som har evnen til å reflektere og virke litt mer sammensatte enn hva førsteinntrykket skulle tilsi. Det er altså denne brokete gjengen vi på en spennende måte blir med når de beveger seg ut i det ukjente på jakt etter styggedommen selv.

Pest eller kolera

Fra å være en slags roadtrip i middelalderen med diverse skumle opplevelser jo dypere inn i myra de kristne forkjemperne kommer, utvikler filmen seg til å bli en slags stillingskrig mellom kristendom og en eller annen form for hedensk tro. Rent sympatimessig blir dette som å måtte velge mellom pest eller kolera – begge alternativene de to ulike fraksjonene representerer er maktsyke og kollektivistiske, og dermed blir det interessant å se hva som skjer, om man ikke har den fulle empati med de involverte.

Tortur og gudetro blir sentrale aspekter ved filmen, men den virkelige tematikken er hvordan mennesker både kan holde ut mot overmakt og maktmisbruk, og samtidig tro på det selv – bare så lenge man selv har det "riktige" synet. Denne formen for religionskritikk er akkurat passe subtil og kommer ikke i veien for de rent underholdningsmessige sidene ved Black Death. For maktkampen og karakterutviklingen sitter i førersetet, og det er altså et godt stykke ute i filmen vi begynner å se noe mer interessant ved rollefiguren Osmund. Dette blir smurt godt sammen og ender på en forfriskende og original måte, og bidrar til å heve totalinntrykket av filmen.

Konklusjon

Følg oss på Twitter
Følg Audiovisuelt på Twitter

Black Death begynner kanskje som en litt B-aktig film, men redder seg ut av kjedsommelighet og billighet ved å innlemme noen interessante problemstillinger og en etter hvert velartikulert utviklingskurve hos en av hovedrollene. Effekter og stemning hjelper også på når helhetsinntrykket man sitter igjen med ender opp som godt på denne filmen.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen