KONSEPT: X-51A Waverider har en toppfart på over Mach 7. Tirsdag gjennomførte amerikanske myndigheter en testflygning av det eksperimentelle overlydsflyet over Stillehavet. Håpet var at maskinen skulle fly i over 300 sekunder. (Bilde: U.S. Air Force graphic, US Air Force, Wikimedia Commons)

Superflyet styrtet etter 16 sekunder

Fremtidens overlydsfly ble skrapmetall på et øyeblikk.

Vi skrev tirsdag om det eksperimentelle overlydsflyet X-51A «Waverider», som etter planen skulle testes over Middelhavet. Testen ble ifølge NTB gjennomført onsdag, men endte brått etter 16 sekunder. Målet var at «Waverider» skulle fly i minst 300 sekunder.

Onsdag ble flyet sluppet fra et B-52 bombefly over det sørlige California. Bare 16 sekunder senere, før man hadde rukket å starte opp den spesiallagede scramjet-motoren, styrtet det i havet, skriver NTB.

- Alle våre data tydet på at vi hadde sikret riktige forhold for tenning av motoren, og vi hadde godt håp om å nå våre mål med testen, sier prosjektlederen Charlie Brink til nyhetsbyrået.

Til tross for den mislykkede testflygingen har Pentagon store forventninger til at utviklingen av nye og ultraraske, ubemannede fly skal sikre USA fortsatt dominans i lufta.

Utseendemessig er det et langt skritt mellom dagens passasjerfly og det eksperimentelle overlydsflyet X-51A «Waverider» USA testet over Stillehavet tirsdag. Waverider, med det offisielle navnet Boeing X-51, har knapt vinger og ligner strengt tatt mer på et tog enn et fly.

Men i en fart opp mot seks ganger lydhastigheten, håper utviklerne at X-51 skal bane vei for fremtidens fly.

- Å oppnå langvarige overlydsflygninger er som å gå fra propellfly til jetfly, sier Robert Mercier, utviklingssjef for høyhastighetssystemer i det amerikanske luftforsvarets forskningslaboratorium, til Los Angeles Times.

Han tror vi nå kan stå foran store endringer i flyindustrien.

- Helt siden Wright-brødrene har vi forsøkt å lage bedre og raskere fly. Overlydsflyginger er et av de områdene som er en potensiell grensepost for luftfart. Jeg tror vi står på terskelen til det området, sier Mercier til avisen.

Flyr i 6400 km/t

UNDER VINGEN: Her er X-51 Waverider montert under vingen på et B-52-bombefly.
UNDER VINGEN: Her er X-51 Waverider montert under vingen på et B-52-bombefly.Foto: Chad Bellay, United States Air Force, Wikimedia Commons

Waverider skal i teorien ha en toppfart på over Mach 7, men testes i hastigheter i underkant av Mach 6 - det vil si rundt 6400 kilometer i timen. I slike hastigheter tilbakelegges strekningen mellom Oslo og New York på rundt én time.

Reiselystne som håper å kunne dra på lørdagsshopping i New York må imidlertid smøre seg med en god dose tålmodighet. Flyet er i aller høyeste grad i testfasen, og har foreløpig ikke vært i luften i over 300 sekunder - en milepæl utviklerne ville nå tirsdag. Testresultatene var onsdag morgen ikke publisert.

FRAKTSKIP: B-52 blir ofte brukt til å frakte flygende farkoster. Her er to rekognoseringsdroner av typen Lockheed D-21 montert under vingene.
FRAKTSKIP: B-52 blir ofte brukt til å frakte flygende farkoster. Her er to rekognoseringsdroner av typen Lockheed D-21 montert under vingene.Foto: US Air Force, Wikimedia Commons

Montert under vingen på et bombefly av typen B-52, ble Waverider fraktet fra Edwards luftforsvarsbase i Mojaveørkenen i Californa opp i en høyde på 50 000 fot. Her ble flyet droppet nær Point Mugu, hvor en rakettmotor etter planen skal ha akselerere flyet til Mach 4,5.

I denne farten overtar flyets såkalte scramjet (se faktaboks til høyre), som bringer flyet opp i en høyde på 70 000 fot og en fart på nærmere Mach 6.

Målet for flyturen var 300 sekunder flytid, det lengste så langt. Deretter skal flyet etter planen ha styrtet i Stillehavet, hvor det blir liggende på havbunnen.

Først og fremst et våpen

I VINDTUNNEL: Testingen av X-51A Waverider startet i 2006. Drøyt tre år senere ble flyets første flytur gjennomført.
I VINDTUNNEL: Testingen av X-51A Waverider startet i 2006. Drøyt tre år senere ble flyets første flytur gjennomført.Foto: NASA, Wikimedia Commons

X-51 er et samarbeidsprosjekt mellom det amerikanske luftforsvaret, det militære forskningsorganet DARPA, NASA, Boeing og selskapet Pratt & Whitney Rocketdyne. Flyteknologien vil først bli brukt til militære formål.

En av baktankene er å utvikle et missil som ikke kan forveksles med et atomvåpen. USA har i dag en rekke ballistiske missiler stasjonert rundt om i verden, men da både Russland og Kina kan tro at slike missiler inneholder atomstridshoder og iverksette mottiltak, mener det amerikanske forsvaret at de har bruk for et annet lynraskt missil som utseendemessig skiller seg fra de tradisjonelle våpnene.

Det ville jo vært uheldig om den tredje verdenskrig startet på grunn av en misforståelse ...

- Det viktigste med denne testen er at forbrenningsmotoren kjører i hundrevis av sekunder. Hvis det lykkes, har vi i praksis en motor som kan drive høyhastighetsvåpen, sier tidligere sjefsforsker Mark Lewis i det amerikanske luftsvaret til wired.com.

Testingen av X-51 i vindtunneler startet i 2006, og den første flygningen fant sted i desember 2009. Flere testflygninger ble gjennomført i 2010 og 2011, men ikke alle var vellykkede. En testflygning 13. juni 2011 endte brått da flyet gikk fra Mach 4 til Mach 5.

Les også: Her er Concordens avløser

I denne videoen kan du se hvordan tirsdagens testflyvning etter planen skulle gjennomføres:


Her kan du se en annen testflyvning av X-51A

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen