Suksess med mobilutleie

Visste du at det går an å gjøre store forretninger ved å leie ut mobiltelefoner til norske bedrifter? Det gjør det, og at idéen om utleiemobiler er god, er selskapet Newphone Norge et soleklart bevis på.

På høsten 2004 startet Otto Isaksen opp NewPhone Norge, med 1,3 millioner kroner som startkapital. Nå er første driftsår overstått, og Isaksen kan nyte regnskapet. I fjor endte selskapet opp med en omsetning på over 56 millioner kroner, og et overskudd på nesten 3 millioner kroner.

NewPhones forretningsidé går ut på å leie ut mobiltelefoner med abonnement til små og mellomstore bedrifter over hele landet. Kundene betaler en viss leiesum for mobiltelefonen per måned. Jo mer avansert mobiltelefonen er, jo dyrere er månedsleien. Den dyreste telefonen, Nokia 8800, koster 292 kroner per måned. Leiesummen kan kundene imidlertid ringe for. For de aller fleste bedrifter blir det i praksis å låne telefonene, siden det månedlige forbruket som regel er høyere enn leieprisen.

NewPhone tilbyr fire ulike abonnementer. Ett av dem, Bedrift Intern, lar de ansatte i én bedrift ringe gratis seg i mellom. Med laveste ringepris på 48 øre per minutt, er NewPhone en klar konkurrent til både Telenor og Netcoms bedriftstilbud.

Bytter ut telefonene
Isaksen gir også kundene sine tilbud om å bytte inn leietelefonene én gang i året, slik at bedriftene til enhver tid kan ta i bruk det nyeste utstyret innen mobilteknologi. Kundene betaler ingen ting for å få byttet inn telefonene med nyere modeller.

For å tjene penger på disse avtalene, kjøper NewPone telefonene billigere direkte fra mobilprodusentene. Samtidig sikrer gunstige abonnementsavtaler med Netcom at NewPhone kan konkurrere med de stor operatørene. Pengene ruller inn av tellerskrittene som brukes av kundene, samt fra salg av brukte telefoner gjennom en egen nettbutikk.

I tillegg til å leie ut telefoner med gunstige abonnementer, tilbyr NewPhone tjenester som er skreddersydd for bedriftsmarkedet. En av disse er tjenesten Aktiv Bedrift. Aktiv Bedrift kan best beskrives som et trådløst sentralbord. Bedriften kan ha ett nummer ut, og alle samtaler som kommer inn rutes automatisk til rette mottaker, uansett om vedkommende har mobiltelefon eller fasttelefon.

Gründeren er godt fornøyd med både seg selv og resultatene fra første driftsår.

- Det er vel ingen som har klart noe slik med så lite penger på så kort tid, sier han til Dagens Næringsliv.

Han har imidlertid ingen planer om å senke farten i NewPhone, og regner med enda sterkere resultater når neste regnskap er gjort opp.

- Vi er nå oppe i en marsjfart i første kvartal på rundt 20 millioner kroner utfakturert. Vi regner med en omsetning i år på 130 millioner kroner med åtte-ni millioner i pluss, forteller han.

(Kilder: Teleavisen, Digi, NewPhone)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen