Store dataproblemer i NAV

Flere nettstedet melder om store dataproblemer hos den norske Arbeids- og velferdsforvaltningen NAV. Problemet skal gjelde saksbehandlingsverktøyet Arena som opprinnelig var utviklet for bruk til saksbehandling i Aetat, en forløper til NAV.

Arena brukes blant annet til å arbeide med dagpenger, arbeidsavklaringspenger, overgangsstønad og uførepensjon. Dette er altså et gammelt verktøy, og brukerne skal ha klaget over at systemet gradvis ble tregere, og i november 2010 skal dette ha nådd et kritisk nivå.

Dette har ført til at NAV har blitt nødt til å rasjonere brukertiden, blant annet i forhold til antall påloggede samtidig, og flere NAV-ansatte har ikke kunne bruke verktøy de tidligere har brukt flere ganger daglig.

Til tross for disse tiltakene med rasjonering opplever brukere at systemet fortsatt er tregt, og problemet skal gjelde NAV i hele landet. Det skal ha foregått feilsøking siden slutten av november, men fortsatt uten resultat.

Ifølge NRK skal en av leverandørene av datasystemene til NAV ha drevet med oppdateringer før jul, og dette skal ha forsterket problemet.

Problemene har gått utover brukerne, det vil si de arbeidsledige og andre som benytter seg av NAV sine tjenester. Enkelte brukere har måtte vente på svar på spørsmål eller saksbehandling. NAV understreker at disse problemene skal ikke få konsekvenser for de som får utbetalinger fra NAV.

Problemet er løst

Problemet skal nå være løst. Ifølge IKT-direktør Nina Aulie i NAV, skal problemet skyldes oppgradering i Oracle-programvaren i den underliggende databasen til saksbehandlingsverktøyet Arena. Alle brukere skal ha hatt normal tilgang til Arena i dag.

(Kilder: Digi.no (1), Digi.no (2), NRK)

Kommentarer (20)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen