(Bilde: mirjoran / Flickr)

Spotify drar på piratjakt

Fortsetter satsingen og vil ta markedsandeler fra piratene.

På Spotifys femårsdag skriver Dagens Næringsliv (DN) at den svenske musikktjenesten planlegger å reise på piratjakt. Ikke via rettskjennelser og domstoler, men ved å fortsette å tilby enkel tilgang til musikk via nett.

Få fem år har tjenesten fått over 24 millioner aktive brukere, hvorav seks millioner er betalende abonnenter. Spotify har blitt hyllet som «musikkbransjens redningsmenn», og virksomheten har ingen planer om å bremse ned utviklingen.

Som zombier

Jonathan Forster.
Jonathan Forster.Foto: Spotify

Daglig leder for Spotify i Norden, Jonathan Forster, forteller til DN at selskapet skal vokse videre og lansere i flere land. Han er klar på hvem Spotify skal ta markedsandeler fra:

– Piratkopieringen. Det er litt som å slåss mot zombier. De følger ikke reglene og den delen av markedet vil vi få bukt med, sier Forster til dagens utgave av DN.

Kritiseres

Selv om visedirektør i Universal Music Sverige, Per Sundin, mener at Spotify er mye av grunnen til at svensk piratvirksomhet nesten er helt borte i musikkbransjen, er ikke alle enige at tjenesten er utelukkende positiv.

I sommer fjernet Radiohead-frontmann Thom Yorke musikken sin fra Spotify, ettersom han mener at selskapet betaler for lite til nye artister.

Spotify forteller at 70 prosent av inntektene går tilbake til rettighetshaverne, med over seks milliarder utbetalte kroner på fem år.

Få mer ut av tjenesten:
Ti triks for å bli en Spotify-mester »

(Kilde: Dagens Næringsliv)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen