Test

Spilltest: Asphalt urban GT

Et bilspill til mobilen, vekker ikke adrenalinet i meg. Et bilspill i 2006 må for meg være spekket av mye lyd, høy hastighet og gjerne en kald pils og en motspiller. Jeg ønsker masse utfordringer og en grafikk som slår de mer tradisjonelle spillene. Dette trodde jeg det var umulig å få til mobilen, og ganske riktig, dette spillet klarte ikke å få meg til noe annet enn å gjespe. 

Asphalt urban GT er produsert av Gameloft. For de som ikke er velbevandret i mobilspill er Gameloft synomymt med Rolls Royce i bilbransjen.  Gameloft har distribusjon over hele verden og er børsnotert i Frankrike. Største eier er Ubisoft, som for de fleste er godt kjent for sine TV/PC spill, blandt annet Rayman for PS. 

Gameloft leverer stort sett alltid gode titler og skuffer sjelden, men med Asphalt urban GT klarer de ikke å nå til topps. 

Spillet er lastet ned fra Inpoc, og testet på en 3G telefon fra Nokia. 

Generelt

Etter å ha lastet spillet ned på mobilen, tok det lang tid før jeg fikk et italiensk oppsett. Ikke er jeg italiener og ikke har jeg lastet det ned fra Italia, dette gjorde at jeg brukte litt tid før jeg fant ut hvordan jeg skulle endre til Engelsk. Når det var gjort var den kalde ølen blitt lunken og irritasjonen begynte å spre seg i topplokket. 

Selv om å finne språket tok litt tid, var det å velge bil veldig enkelt. Du har fra start kun to biler å velge mellom. En lotus og en Audi TT roadster, begge er greie valg. Selv og jeg savnet litt bedre oppsett og litt mer informasjon rundt hver av bilene, likte jeg at dette gikk fort, og at jeg ikke måtte sitte å vente i det uendelige for at spillet skulle laste ferdig. 

Spillets store svakhet er brukeropplevelsen. Elendig lyd, dårlig grafikk, for enkle kjøre egenskaper samt at spillet halter (lugger) flere ganger. Spillet skal ha pluss for enkelte finesser en møter på veien, blant annet  oppsammlig av penger og nitrofart, i tillegg til politikontroller etc.  


Grafikk & lyd

Selve brettene mangler mye, bortsett fra et greit grafisk bilde av byen/stedet du kjører i, er alt annet dårlig. Menyvalgene er bra og brett oppsummeringen har de viktigste punktene. Selv damene i spillet ser bra ut. Lyden er fryktlig dårlig. TV-spill produsentene legger alltid mye tid og krefter bak lyden i bilspill, her virker det som om de fant et polyfonisk piano og gav en 2 åring carte blanche, som det heter i Gamelofts hjemland. 

Brukervennlighet 

Foruten et Italiensk for nybegynnere kurs, holder spillet et snitt standard. Jeg syntes at lastingen av de ulike brettene tok litt for lang tid, men det gjør stort sett alle bilspill og som er til en viss grad forståerlig. Enkle menyer og enkelt oppsett gir et lite pluss. Jeg testet spillet i alt 12 ganger og hver eneste gang opplevde jeg lugging i brettene. Dette kan selvfølgelig skyldes min mobil, men aner at dette er en feil som ligger i spillet. Luggingen medførte en rekke utforkjøringer etc. som er svært provovserende midt i et race.

Underholdningsverdi 

Her feiler spillet fullstending. Jeg skal gi Gameloft ros for at de har produsert et bilspill. Bilspill gjør seg best i de store arcade hallene med mye lyd og grafikk. Utfordringen Gameloft ikke har klart,  er å skape den samme opplevelsen på mobilen. 



Oppsummert 

Spillet mangler for mye i forhold til TV/PC spill i samme sjanger. Gameloft har prøvd, men trolig har plass begreningen gjort at det har blitt et dårlig resultat. Spillet er langt bedre enn andre bilspill på mobil, men alt i alt, skal du være en bil entusiast av dimensjoner for å sette pris på dette. Spillet er ikke verdt en femtilapp, kjøp heller en halvliter på et sted hvor de har uteservering i disse mai dager....
 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen