Google og Facebook har sett seg lei av problemet med uriktige nyheter på nett. Nå blir ikke lenger Google eller Facebooks annonseløsninger noen enkel vei til penger i kassen for slike nettsteder. (Bilde: Tek.no)

Søppelnyheter får ikke lenger annonse­inntekter fra Google og Facebook

Gigantene tar grep etter opphetet valgkamp.

Den amerikanske valgkampen er endelig ferdig etter å ha nådd voldsomme temperaturer spesielt nå i innspurten. Blant faktorene i den har vært store mengder artikler med usant innhold. Dette usanne innholdet har eksistert på begge sider av skillelinjene i USA, men det spekuleres for tiden kraftig i hvor stor påvirkningskraft disse «nyhetene» har hatt.

Får ikke vise Google-annonser

Nå tar Google og Facebook grep på et vis som kan bli svært så merkbart for nettsteder som sprer løgn og fanteri. The Verge melder at Google nå jobber med å sperre for at slike nettsteder kan benytte annonsenettverket deres til å tjene penger.

AdSense-programmet styrer allerede unna sider som serverer eller fremmer pornografi og grov vold, for å nevne noe.

Det innstrammede regelverket gjelder både eksisterende og nye sider som dukker opp, og Google varsler at de vil følge opp innstrammingen fremover.

– Fremover vil vi strupe igjen annonsevisning på nettsteder som ikke er ærlige om eller skjuler utgiveren, innholdet eller hovedmålsetningen til nettstedet i seg selv, forklarer en Google-representant til Reuters.

Heller ikke Facebook vil betale for søppelnyheter

Søkegiganten er ikke helt alene, og Facebook er kanskje den giganten som har fått mest pepper for å la alt fra vandrehistorier til ren løgn få spre seg blant sine brukere.

Ifølge Gizmodo har Facebook allerede et verktøy som kan hjelpe dem med å luke ut usannheter fra nyhetsfeedene våre, men det ble ikke tatt i bruk da det ble laget. Hva som skjer med verktøyet er fortsatt uvisst, men nå tar det sosiale mediet grep, og igjen handler det om å kutte bort inntektskilden til slike nettsteder.

– Selv om det har vært antydet, har vi oppdatert vilkårene våre slik at det går tydelig frem at de også gjelder nettsteder som serverer søppelnyheter, forklarer en talsperson til Gizmodo.com.

Dermed vil altså nettsteder som først og fremst sprer uriktig propaganda for å fremme egne politiske mål få det tungt fremover. I hvert fall dersom de satser på å hente inntjeningen sin fra Facebook og Google.

Vil det bli mindre fanteri av dette?

Foreløpig er imidlertid ikke Facebook klare til å fjerne innholdet helt fra nyhetsoversiktene våre. Google begynte allerede i fjor å basere søkeresultatene sine til dels på påliteligheten til nettstedene i listen.

Hva dette vil føre til i praksis er det foreløpig altfor tidlig å si. Men store, eksisterende annonsenettverk, som Googles, kan være en kjapp vei til inntjening og kombinert med enkle verktøy for å sette opp nettsider er ikke veien fra tanke til publisert nettsted og sak så veldig lang. Kan hende blir den lenger for dem som ønsker å påstå noe himmelropende feil neste gang et valg skal påvirkes.

Ifølge en Buzzfeed-sak fra 20. oktober, altså knappe tre uker før valget, besto omtrent 20 prosent av nyhetssakene fra tre større venstrevridde medier av pølsevev, mens for tre større høyrevridde medier var mengden slagg oppe i 38 prosent.

Vi testet nylig Googles nye referansetelefon, Pixel XL. Les testen her »

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen