(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)

Sony skal slå Oculus Rift på målstreken

Kampen om å være først tetner til.

I over et år har spesielt ett fremtidsprodukt vært på folks lepper mer enn noe annet, nemlig VR-brillene Oculus Rift. Med disse på hodet trengte du ikke lenger å oppleve spillene utenfra, for du kunne rett og slett hoppe inn og bli en del av det.

Lenge fikk Oculus Rift, brillene som førte til en reinkarnasjon av virtuell virkelighet hos både utviklere og spillere, ha all oppmerksomhet i fred. Dette fikk derimot en brå slutt da Sony på årets spillutviklermesse avduket sitt svar på Riften.

Deres Morpheus har vært i utvikling en god stund allerede, og skal vi tro Sony-kilder som RoadtoVR har vært i kontakt med, sløser selskapet ikke bort tiden.

Før Oculus

Utviklersettet av Sonys Morpheus skal nemlig være klart for utsendelse allerede i juni, en hel måned før folkene bak Oculus Rift etter planen skal sende ut sin oppgraderte Rift, kalt DK2.

Vår «VR-ekspert» lot seg imponere kraftig av Oculus Rift:
Da han bak lukkede dører fikk prøve DK2-prototypen, mistet han rent pusten » (Ekstra)  

Nå har selvsagt ikke Sony tid å miste, da de første utviklersettene for Oculus Rift har vært tilgjengelig en god stund. Kanskje er det nettopp derfor Sony alt har gitt sine førstepartsutviklere og enkelte tredjepartsutviklere, som Eidos Montreal og CCP Games, tilgang.

Måtte drives av PC-er

Mens Oculus Rift allerede har bevist sine kunster, er det knyttet mer spenning til hvorvidt Morpheus klarer å levere den samme opplevelsen. Mens Oculus Rift kan hente alle kreftene den trenger for å kjøre spill i høy nok hastighet rett fra en datamaskin, må Sonys VR-brille nemlig hanskes med den mye svakere maskinvaren i PlayStation 4.

PlayStation 4 klarer ofte ikke å kjøre spill i full HD-oppløsning, samtidig som den skal holde de anbefalte 60 bildeoppdateringene i sekundet som skal til for å få den beste 3D-effekten.

Spesielt betryggende var det derfor ikke at Sony på årets messegulv skjulte maskinene som leverte grafikken til Morpheus-brillen i store kabinetter. Senere kom det frem at noen spill ble drevet av selskapets egen konsoll, mens blant annet VR-demoene av Thief og Eve Valkyrie måtte ty til kraftige datamaskiner for å i det hele tatt å gå rundt.

At dette indirekte betyr at Morpheus ikke nødvendigvis kun er begrenset til å fungere med PlayStation 4, kan på være godt nytt. Om dette er noe den endelige versjonen vil støtte er likevel lite trolig, tatt i betraktning Sonys egeninteresse i konsollmarkedet.

Morpheus forløper prøvekjørte vi i januar:
- Vi ble positivt overrasket »

(Kilde: RoadtoVR)

(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)
(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)
(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)
(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)
(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)
(Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)

Kommentarer (26)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen