Sony Ericsson topper klagestatistikken så langt i 2008. (Bilde: Sony Ericsson)

Sony Ericsson topper klagestatistikken

Forbrukerrådet får hvert år inn klager på telefoner kunder har kjøpt, men som de mener ikke holder mål. I 2007 mottok Forbrukerrådet inn 230 klager, hvorav Nokia og Sony Ericsson topper klagestatistikken med henholdsvis 92 og 87 klager. Men så har Nokia også betydelig større markedsandel enn Sony Ericsson.

Sony Ericsson topper i år

– Vi registrerer en veldig høy andel klager på Sony Ericsson i 2007. Og så langt i år har vi flere klager på Sony Ericsson enn på Nokia, og det er første gang det har skjedd, sier Vivian Mikalsen i Forbrukerrådet til Amobil.

Av modellene som fikk flest klager i fjor topper Nokia 6280. Med 15 skriftlige klager står denne modellen alene for 16 prosent av klagene på Nokia i fjor. Dette overrasker kanskje ikke, ettersom akkurat 6280 ble ridd av problemer som først løste seg når selskapet lanserte den mer problemfrie oppfølgeren Nokia 6288.

Videre nedover listen finner man Sony Ericsson-telefoner. Sony Ericsson W810i har 11 klager på seg, K700i 9 klager mens K750i hadde 8. Så kommer delt femteplass for Nokia 6103 og Sony Ericsson K800i med 6 klager hver.

I 2002 og 2003 var Nokia verst på klagestatistikken, med hele 67 prosent andel av klagene, og Sony Ericsson som nummer to med 18 prosent.

– Ikke dramatisk

Erik Sandsmark, sjef for Sony Ericsson i Norge, mener overfor Amobil at det ikke er noe dramatisk ved tallene.

– Tallene her gjenspeiler markedsandelen vår ganske bra.

Han vil ikke spekulere i om det er mer feil med Sony Ericsson-telefoner enn andre, men bekrefter at enkelte telefonmodeller har flere feil enn andre.

– Vi har hatt mer problemer med enkelte modeller, men da tar vi grep og ordner opp i det. Men så er flere av disse også de mest solgte vi har, og har derfor naturlig nok flere klager, sier Sandsmark.

Reklamasjon i 5 år

Bakgrunnen for alle tallene er merkespesifikke skriftlige klager som Forbrukerrådet får inn hvert år. Totalt fikk rådet inn 391 skriftlige klager i fjor, men 161 faller utenfor statistikken fordi de ikke er relevant eller mangler registrert produsent.

– I de fleste tilfeller går reklamasjon på at telefonen ikke fungerer slik som forventet. Så har de levert den inn til reperasjon, men fått avslag på grunnlag av for eksempel fukt, støt, eller klemstring, forklarer Mikalsen.

Etter dom med presedens i Høysterett skal alle telefoner solgt i Norge vare mellom 3-5 år, og innenfor denne tiden dekkes av reklamasjonsrett. Dersom forhandler mener kunden ikke har rett på dette, kan kunden klage avgjørelsen inn for Forbrukerrådet. Der vil rådet be verksted og forhandler om dokumentasjon for avgjørelsen, og eventuelt gi kunden medhold dersom dette ikke finnes.

– Vi løser mellom 4 av 5 saker, og bransjen etterfølger som oftest vår behandling. Hvis ikke blir det megling, sier Mikalsen.

(Kilder: Forbrukerrådet, Mobilen, Sony Ericsson)

Kommentarer (115)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen