Vipps og Flytoget viser hvor nydelig mobilbetaling kan fungere

Vi har prøvd den nye mobilbetalingsløsningen til Flytoget.

I dag dukket det opp en ny, oransje søyle mellom plattform 13 og 14 på Oslo S. I motsetning til de store betongsøylene som finnes på alle de andre plattformene, er denne tynn, oransj og smart. På innsiden av søylen gjemmer det seg nemlig en Bluetooth-nettvarde (Smart Beacon), satt opp av Flytoget og Vipps, som skal gjøre det lettere å betale for togreisen til flyplassen.

Siden 2001 har reisende kunne bruke bankkortet som billett. I 2017 blir det enda bedre.
Siden 2001 har reisende kunne bruke bankkortet som billett. I 2017 blir det enda bedre.

Så fort det nye systemet blir lansert i 2017 vil du bare trenge å gå bort til perrongen hvor flytoget står og venter, og et varsel dukker opp på mobilskjermen din.

«Ønsker du å betale for reisen til Oslo Lufthavn med Vipps?»

Sveip varselet til siden, trykk «Godta», og kjøpet er registrert. Har du hendene fulle når varselet dukker opp kan du godt vente til du setter deg på toget før du faktisk gjennomfører betalingen.

Tilsvarende søyler er plassert på stasjonene mellom Oslo S og Gardermoen, og registrerer automatisk hvilken stasjon du går av på.

Nesten helt smertefritt

Betalingsprosessen går nesten av seg selv med den nye løsningen. Ett sveip og ett trykk er alt som skal til.
Betalingsprosessen går nesten av seg selv med den nye løsningen. Ett sveip og ett trykk er alt som skal til.

Vi fikk ta en liten demorunde med Vipps og Flytoget, og kan ikke si annet enn at det fungerte tilsynelatende akkurat som vi ble forespeilet i forkant. 

Om noe gikk det muligens for bra. Allerede da vi gikk ut av døren fra togstasjonen, kanskje ti meter fra perrongen, dukket varselet opp på mobilen.

«Ønsker du å betale... »

Veldig nyttig hvis du skal ta flytoget, men potensielt irriterende hvis du går forbi flytogperrongen uten noen intensjon om å reise til flyplassen. Denne overivrige deteksjonen av mobilen skal fikses før lansering, forteller Bjørn Hole, sjef for IT arkitektur og innovasjon hos Flytoget. 

– I demoen nå har vi skrudd opp søylen til omtrent maksimal styrke for å være sikre på at den fungerte. Ved lansering, når betalingsmåten blir tilgjengelig for alle Vipps-brukere, vil vi ha justert ned signalstyrken til å bare treffe passasjerer som beveger seg inn på perrongen.

Vil se annerledes ut på lanseringsdagen

Thang Manh Tran, foretningsutvikler for VIpps i DNB.
Thang Manh Tran, foretningsutvikler for VIpps i DNB. Foto: Torstein Norum Bugge, Tek.no

I tillegg til mer nøyaktig plassering av Bluetooth-senderne, vil de synlige, oransje søylene også forsvinne. Når lanseringsdagen nærmer seg vil nettvardene skjules, og dekke perrongen som en slags portal alle reisende går igjennom før de går på toget. Da skal de sende varsler til reisende som er på flytogperrongen, men ikke de som er rett ved utgangen av Oslo S, slik vi opplevde. 

– Du vil også være nødt til å faktisk aktivere funksjonen i appen, skyter Thang Manh Tran, Foretningsutvikler for VIpps i DNB, inn.

I tillegg må du naturligvis ha Vipps-appen installert på mobilen og ha Bluetooth skrudd på.

– Vi har stresstestet dette ganske grundig allerede, og selv om det kommer tusen personer på perrongen samtidig, og alle har Vipps-appen på mobilen, vil samtlige få tilbud om å betale billetten via appen, forteller Hole.

 For de med hendene fulle

Både Rune Garborg, konserndirektør i Vipps og Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget, er svært fornøyde med hvor fort de har fått igang det nye pilotprosjektet.
Både Rune Garborg, konserndirektør i Vipps og Emil Eike, kommersiell direktør i Flytoget, er svært fornøyde med hvor fort de har fått igang det nye pilotprosjektet.

Selv om det virker veldig enkelt og raskt å betale med mobilen, kan man alltid spørre seg om det egentlig var noe man trengte. I dag er det allerede veldig lett å betale for flytogbilletten ved å bare sveipe kredittkortet sitt, eller via Flytogets app. Men både DNBs og Flytogets representanter under pressedemoen la frem flere scenarioer hvor den nye metoden trumfet forgjengeren. 

– Se for deg at du har hendene fulle av kofferter og bæreposer, og toget er iferd med å gå. Nå trenger du ikke å tenke på at du betale før du går ombord. Du får varselet på mobilen idet du går på perrongen, og du kan fullføre betalingen når du har fått satt deg på Flytoget i ro og mak, forteller Rune Garborg, konserndirektør i Vipps. 

Han slenger inn enda et eksempel: 

– bare tenk så fint det er for familiene på fire som leter etter billettene når de kommer frem til flyplassen. De har jo betalt, men å finne billettene er ikke alltid like lett. Da kan det være fint å ha gjort betalingen nesten helt automatisk via appen.

Men støtter appen betaling for flere brukere?, skyter vi inn. 

– Hm, nei, i dag er det bare støtte for betaling for én person, men dette må vi få inn i neste versjon av appen, forteller Garborg, og skisserer en idé hvor du først får varsel om at du kan betale for Flytoget, og senere får spørsmål om hvor mange du vil betale for. 

Det hadde nok gjort appen enda mer nyttig, men det blir neppe tilgjengelig ved lansering. 

Testpiloten av Vipps-betalingen på Flytoget settes igang nå, men begge parter håper på en lansering i løpet av 2017.

Hvordan tror du framtiden for mobilbetaling blir? 
Vi spurte mCash, Vipps og Mobile Pay »

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Chilimobil Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen