Sniktitt HTC Re Vive

HTCs nye VR-brille, Re Vive, lages i samarbeid med Steam. Foreløpig er ikke HTC veldig snakkesalige om hvordan produktet eventuelt skal kobles sammen med mobiltelefonene de lager. (Bilde: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Dette er noe av det mest imponerende vi har prøvd

Kun 25 journalister i verden fikk prøve. Slik gikk det da vi som eneste norske nettsted fikk prøve HTC og Valves Oculus Rift-utfordrer.

Tek.no/Barcelona: Foran årets Mobile World Congress fikk vi en nokså uvanlig henvendelse. HTCs danske pressemann var på hornet, og lurte veldig på om vi hadde tid til noe skikkelig hemmelig. Kan dere si noe mer? Nei, det kunne de ikke. Da invitasjonen kom i skriftlig format ble den beskrevet som «dark project». Javel, tenkte vi. Dette kan enten være veldig interessant, eller totalt bortkastet tid. Det er ingen uvanlig PR-øvelse å dynke invitasjoner i mystikk og hemmelighold.

Daniel O' Brien er sjef for Re Vive-prosjektet hos HTC. Han sier selv han har selskapets artigste jobb. Vi tviler overhodet ikke.
Daniel O' Brien er sjef for Re Vive-prosjektet hos HTC. Han sier selv han har selskapets artigste jobb. Vi tviler overhodet ikke. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Vi fikk det første konkrete hintet om hva vi skulle få se under HTCs pressekonferanse på søndagen før Mobile World Congress gikk av stabelen. Mer eller mindre ut av det blå annonserte HTC-sjef Peter Chou at selskapet samarbeidet med Valve om et sett VR-briller. Du vet, mer eller mindre samme konsept som både Facebook og Sony satser på, gjennom merkevarer som Oculus og Project Morpheus.

Én dag gikk, og bekreftelsen kom. Det var en av svært få tilmålte demonstrasjoner av HTC Re Vive vi var påmeldt. Ikke engang selskapets egen nordiske PR-mann fikk lov til å gå inn i rommet der demonstrasjonen fant sted. Han måtte pent stille seg i køen sammen med haugevis av andre prøvelystne.

Det er en liten, men viktig forskjell på HTC Re Vive og den Facebook-eide konkurrenten. Oculus-brillene i sin nyeste utgave har sensorer som kan spore hodets posisjon i rommet, men de er ikke laget for vandring rundt i rom. Nettopp det er HTC og Valves hodesett laget for, og det fungerer ikke bare ved hjelp av interne sensorer.

Vel fremme på HTCs område blir undertegnede vist inn på et rom på størrelse med en halvstor hybel. I taket henger det som ser mest av alt ut som to små satellitthøyttalere – de knøttsmå kubene som gjerne havner bak sofaen i et rimelig surroundsett. Disse kommer det ikke lyd ut av. I stedet kommer det laserlys fra dem. Rutenettet dette lyset danner er Re Vives referansepunkt i rommet. Dermed har disse brillene i praksis et eget navigasjonssystem rundt seg, og trenger ikke å basere seg utelukkende på de mange sensorvariantene som ellers brukes til liknende formål. Kamera, gyroskop og akselerometer er vel og bra, men hvis du har opplevd VR-varianter, eller utvidet virkelighet på telefonen din, vet du at presisjonen av og til ikke blir høy nok.

HTC-sjef Peter Chou viser frem HTC Re Vive fra scenen under et arrangement her i Barcelona.
HTC-sjef Peter Chou viser frem HTC Re Vive fra scenen under et arrangement her i Barcelona. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Løsningen ser litt «blekksprut» ut

Slik ser HTCs pressebilder av Re Vive ut. Ved endelig lansering skal kablene den trenger være samlet i én enkelt tråd, og håndkontrollene skal være trådløse.
Slik ser HTCs pressebilder av Re Vive ut. Ved endelig lansering skal kablene den trenger være samlet i én enkelt tråd, og håndkontrollene skal være trådløse. Foto: HTC

En av HTCs medarbeidere hjelper oss så fort vi kommer inn i rommet. Et virrvarr av kabler og belter som skal holde kablene hører til. Vi får beskjed om at fotografering av utstyret slik det ser ut på dette tidlige tidspunkt ikke er tillatt. Aller nådigst får vi knipse noen bilder av et sett briller uten alle kablene etter at seansen er ferdig.

Vi forstår i grunnen HTC godt. Nesten alt vi ser på et så tidlig stadium i utviklingen ser litt «blekksprut» ut. Det kosmetiske kommer gjerne til slutt, når alt det andre er på plass. I mellomtiden ser Re Vive definitivt mer imponerende ut på innsiden enn på utsiden.

Så fort alt er koblet opp dukker det opp et hvitt rom med gjerder rundt inni brillene. Det er litt desorienterende i begynnelsen. Et par sekunder føles det akkurat som om man risikerer å tippe, men hjerne og øyne forstår seg fort på hva som foregår, og følelsen forsvinner på et blunk.

Plutselig dukker det opp to håndtak foran meg. Dette er håndkontrollene for systemet. Jeg la ikke merke til dem i det litt rotete oppsettet som lå spredt utover gulvet da jeg kom inn, men nå får jeg se en digital utgave av dem inni brillene. De henger foran meg. Jeg får beskjed om å ta dem, rekker ut hendene, og treffer kontrollene presist foran meg. Det er mulig jeg er enkel å overbevise, men jeg er allerede litt imponert.

Voksenopplæring i virtuelle rom

Brillen har haugevis av sensorer som plukker opp laserlyset fra de to basestasjonene som henger i taket. Når vi nærmer oss ytterpunktene for «laserkartet» får vi beskjed gjennom gradvis tydeligere vegger som blandes inn i opplevelsen.
Brillen har haugevis av sensorer som plukker opp laserlyset fra de to basestasjonene som henger i taket. Når vi nærmer oss ytterpunktene for «laserkartet» får vi beskjed gjennom gradvis tydeligere vegger som blandes inn i opplevelsen. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

HTCs mann forklarer at rommet jeg ser er til for å orientere seg i. Veggene er ytterpunktene for brillenes referanser fra laserdingsene i taket. Etter å ha spasert litt rundt i det tomme rommet, med veggene som beveger seg rundt meg, får jeg beskjed om at opplæringen trappes litt opp. Det dukker opp søyler i det virtuelle gulvet. Ettersom jeg nærmer meg søylene faller de ned, og blir til en del av gulvet foran meg, mens andre søyler kommer opp bak meg. Jeg titter rundt meg og ser at det er søyler i taket også, og at man kan se ganske nærme på søylene om man setter seg på huk. Disse brillene orienterer seg i tre dimensjoner. Med voksenopplæringen fullført er det på tide å prøve seg på noe litt mer spennende. Å henge i et tomt rom er tross alt ikke helt det disse brillene er laget for.

Mannen som koblet på meg dingsene forklarer meg hva som foregår som en stemme oppå alle lydeffektene rundt meg. Nå er det på tide å skru imponasjefaktoren hele veien til 11. Jeg får beskjed om at jeg øyeblikkelig skal være under vann.

Re Vive skal ha raskere skjermer enn andre VR-briller, og veldig mange spesifikasjoner. Det viktige er uansett hvor uvirkelig responsiv hele opplevelsen er.
Re Vive skal ha raskere skjermer enn andre VR-briller, og veldig mange spesifikasjoner. Det viktige er uansett hvor uvirkelig responsiv hele opplevelsen er. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

En slags filmplakat forteller meg at demonstrasjonen heter Blue, og blir få sekunder senere erstattet av et undervannsunivers. Jeg drev noen år med dykking, og følelsen av å stå på et svært realistisk skipsvrak, uten å ha på seg tanker, blylodd og alt utstyret som hører til var surrealistisk. Så presist virket HTCs system at jeg helt sluttet å tenke på at dette var en virtuell verden. Jeg var naturligvis klar over at dette bare var datagrafikk, men når teknologi fungerer så overbevisende, så kontant og presist, blir det forlokkende å kaste seg uti. Jeg begynner å strekke armene etter fisk som svømmer forbi. De ser nesten skummelt realistiske ut, og reaksjonen? Den er påfallende lik den jeg husker fra mine år med trykklufttank på ryggen.

Hvor kom den hvalen fra?!

Jeg blir så opptatt av fiskene som svømmer rundt meg, at jeg knapt enser det som foregår bak meg. En enorm hval kommer svømmende inn. Jeg blir et øyeblikk litt i tvil om jeg skal forsøke å pirke borti den også, eller om jeg skal dukke for den enorme finnen som kommer i min generelle retning. Jeg gjør en slags kombinasjon av begge, som hverken skremmer hvalen, eller ser spesielt oppvakt ut utenfra.

Det eneste jeg har å si på opplevelsen er at den er litt pikselert. Opplevelsen er vesentlig dypere (unnskyld!) enn jeg tidligere har opplevd i produkter som Samsung Gear VR eller den originale Oculus Rift-varianten. Det skal sies at jeg foreløpig ikke har opplevd siste generasjon Oculus selv, og må basere meg på andres beskrivelser av produktet.

HTC har mer gåsehud på lager. Bli med til neste side.

Gå til side

Kommentarer (26)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen