(Bilde: Shutterstock)

Apple vil ha heldekkende mobil-reklamer

Heldigvis er norske brukere fortsatt skånet.

Stadig flere mobilapplikasjoner er gratis å bruke, og finansieres i stedet ved hjelp av annonser og mikrotransaksjoner. Nå vil Apple gjøre det lettere for utviklere å implementere større annonser og reklamevideoer i appene sine. 

IOS-Utviklere har i dag flere alternativer for å finansiere appene sine, og flere annonse-plattformer står parate for å levere reklamebannere. Google er blant de aller største, selv på iOS-plattformen, og har i lang tid tilbudt utviklere fullskjermsannonser. Dette har gjort at flere utviklere har valgt andre annonseplattformer i appene sine enn Apples egne.

Nå slår Apple tilbake. Allerede i dag kan utviklere implementere fullskjermsannonser og reklamevideoer på 15, 30 eller 60 sekunder i appene sine.

Gjelder både iPhone og iPad

De nye annonseformatene vil gjelde for både iPhone og iPad. Som forbruker er det ikke sikkert du vil merke noen forskjell, ettersom formatet har vært tilgjengelig via andre annonse-plattformer allerede.

Forskjellen er imidlertid at Apples format ikke tar deg ut av appen hvis du trykker på en annonse. I stedet åpnes et nettleservindu i samme applikasjon, slik at du ikke blir slengt ut til Safari. 

Google har imidlertid fortsatt et ess i ermet. For mens Apples annonseplattform er begrenset til iOS, leverer Google annonser til både Android og iOS. For utviklere med apper til begge operativsystemene kan det hende dette fortsatt vil virke som et bedre alternativ enn å ha to forskjellige annonseplattformer.

Google vil putte annonser på alle dingser:
Google Glass er bare begynnelsen »

(Kilde: The Verge)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen