Illustrasjonsbilde (Bilde: Snapchat/Shutterstock 135345131/teknofil.no/montasje)

Snart får du reklame på Snapchat

Vil gjøre annonser til en del av historien din.

Det er en klar trend nå for tiden: alle store sosiale medier, aviser og annet nettverksbasert med mange lesere blir én etter én ofre for kommersialisering. Med andre ord: de får reklame. Facebook har hatt det lenge, apper fikk det for ikke så lenge siden og stort sett alle apper og spill der ute har en eller annen form for gratisversjon med reklame gående.

Nå ser det ut til at det er Snapchat som står for tur, iallefall om vi skal tro The Daily Dot

– Jeg driver en bedrift

Informasjonen kom frem i samtaler mellom Snapchat-sjef Evan Spiegel og tidligere New York-ordfører Michael Bloomberg på det amerikanske månedsmagasinet Vanity Fairs konferanse New Establishment Summit. Ifølge Spiegel ligger det klare planer om å implementere reklame i Snapchat allerede om «...kort tid...», uten at han sier noe om akkurat hvor lenge det er.

Men forklaringen på hvorfor han nå planlegger å innføre annonser i den så langt både gratis og fullstendig reklamefrie tjenesten, er såre enkel: penger. 

Som Spiegel selv påpeker, så driver han tross alt en bedrift. En bedrift kan strengt tatt ikke drives uten omsetning, og så langt har ikke Snapchat hatt en eneste måte å få inn så mye som en krone på – rent utenom innskudd fra investorer.

Annerledes annonsering

Reklamen vil imidlertid ikke være som alle annen reklame. Det vil for eksempel ikke sprette opp som små vinduer nederst i appen, og heller ikke over hele skjermen. Om man fysisk vil måtte trykke på den for å se den (og dermed velge å se reklame) vites ikke, men det er vel heller usannsynlig.

Spiegel røpte imidlertid at den nye annonseformen vil være koblet til Stories-funksjonen (My Story) selskapet lanserte for ikke så altfor lenge siden.

Akkurat hvordan dette vil bli gjennomført er uklart, og om man vil kunne betale seg bort fra denne reklamen vites heller ikke. Men at den vil bli kort og konsentrert – slik Snapchat allerede er – er i det minste ganske klart:

«Vi skal skjære igjennom den nye reklameteknologien for å nå kjernen i det hele, som er å fortelle en historie», sa Spiegel på den samme konferansen.

Snapchat har kanskje ikke hatt inntekt, men er verdt mye.
Men hvorfor solgte ikke Spiegel selskapet for 18,5 milliarder? »

(Kilde: The Daily Dot)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen