Matthias Peter i Ice.net tror ikke dagens fastprismodell holder seg. (Bilde: Ice.net)

Slutt på fri nedlasting?

I det stille har mobilbransjen gjennomgått en liten revolusjon dette året. Samtidig som Telenor og Netcom har bygget ut super-3G i sine mobilnett har bruken av datanedlasting via mobilnettet tatt av for alvor. I tillegg tilbyr operatøren ICE.net nå langt bedre hastigheter i sitt CDMA-nett, som tilbyr tynt befolkede strøk bredbåndshastigheter via mobilnettet.

Mens mobilbrukere har vært bundet til trege hastigheter med Edge og 3G i flere år, gir super-3G bredbåndshastighet. Dette sammen med månedlig fastpris på datanedlasting uavhengig av mengde data man laster ned har fått flere til å gå over til å ha bredbånd via mobilnettet. Men kapasitetsbegrensninger i mobilnettet og stadig økende kundemasse får operatørene nå til å sette på bremsene.

– Når smertegrensen

– Når trafikken bare øker og øker mens prisene står på stedet hvil, sier det seg selv at vi en gang i framtida når en smertegrense for forretningsmodellene, sier Matthias Peter i Ice.net til Inside Telecom.

Peter opplyser at 20 prosent av kundemassen står for en massiv overvekt av datatrafikken som genereres. Dette er brukere som laster ned mye data, streamer lyd og bilde eller driver med fildeling over mobilen. Tallene for Telenor er svært like. Der opplyses det at 10 prosent av kundemassen står for 80 prosent av trafikken. Nå tror Peter at forretningsmodellene vil endre seg.

– De fleste europeiske land opererer med maksgrenser på 5 GB, så at vi i Norge er ganske så avslappet i forhold til dette er unikt, sier Peter til Amobil.

Begrensning alene ingen løsning

I intervju med Amobil sier imidlertid Matthias Peter at det er lett å peke på problemet, men at det finnes få tydelige alternativer i dag. Å innføre en rekke maksbegrensninger på datanedlasting uten videre vil ikke Peter. Ihvertfall ikke så lenge det kalles fastpris.

– Da Ice.net begynte å snakke om mobilt bredbånd og folk dro paralell til stue-PC-en ble vi hudflettet for å sette begrensninger. Kundene var ikke vant til maksimumslinjer, og det burde vi funnet ut når vi etablerte oss, forklarer Peter.

– Jeg tror heller ikke løsningen er noe morgen/kveld-regime eller at kapasitetsbegrensning alene. I stedet tror jeg at fastpris opp til et visst punkt er en løsning, der de virkelig som virkelig er storbrukere heller betaler litt ekstra for å sikre seg tilgang, god serivce og stor nedlastingskapasitet.

Per Aril Meling (Foto: Telenor)
Per Aril Meling (Foto: Telenor)

Peter viser også til Sverige, der ny teknologi rettferdiggjør prisjustering etter bruk. Høyere hastigheter gir svært ofte større nedlastingsmengder per kunde, og operatørene justerer prisene deretter.

– Uansett så vil det være snakk om å sette ned foten et sted. Vår utfordring er nok å forklare at de hva begrensningen innebærer. 5 GB i måneden er veldig teoretisk, dersom de surfer litt, sjekker e-post og ser litt på Youtube er det ingen som vil merke noe til en slik begrensning.

Telenor: – Rettferdigheten styrer

Storebror i markedet, Telenor, kontaktet nylig 250 kunder om overforbruk, der flere kunder fikk nedstrupet linjene sine til 100 kbps.

– Vi jobber etter et rettferdighetsprinsipp der alle skal slippe til. Når én prosent av brukerne tar 40 prosent av kapasiteten så har vi en utfordring, sier Per Aril Meling til Amobil.

Dersom en kunde overstiger maksgrensen Telenor opererer med på 5 GB flere ganger og grenser opp mot 10 GB, opplyser Meling at Telenor sender et brev til de det gjelder. Selskapet syns denne ordningen fungerer etter hensikten og vil ikke vurdere endringer i abonnement eller forretningsmodell som følge av enkeltes overforbruk.

– Foreløpig holder vi fast på modellen vi har. Vi er selvfølgelig åpen for nye løsninger, og vurderer jo alltid veien videre. Men å ta mer betalt av storbrukerne vil jo ikke hjelpe mot kapasitetsproblemer, og de som bruker mye data vet hva de driver på med, så vi ser ikke noen bedre alternativer med det første.

Netcom: – Ikke noe problem

Netcom er den operatøren som er mest optimistisk av de Amobil har snakket med. I stedet for å snakke om endringer i forretningsmodell tror kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus at dagens løsning med fremtidens teknologi kan erstatte dagens bredbånd.

Øyvind Vederhus (Foto: Netcom)
Øyvind Vederhus (Foto: Netcom)

– Vi merker oss at det finnes enkelte svært, svært store brukere. Men det er ikke noe problem for oss så lenge det er kapasitet. Men er det flere tilkoblet samme basestasjon og det skorter på plassen, går vi eventuelt inn med trafikkstyring.

Med trafikkstyring menes det at den totale kapasiteten fordeles jevnt utover og bremsene settes på. Vederhus mener dette er et midlertidig problem ettersom ny teknologi vil åpne for høyere hastigheter i fremtiden.

– LTE erstatter dagens bredbånd

– Når HSUPA og LTE kommer på banen så kan vi se på løsninger som avløser dagens bredbånd. Med LTE snakker vi jo om opptil 100 Mbps teoretisk,

Og når snakker vi om da?

– Det er ikke utenkelig at det er på plass til 2010.

(Kilder: Inside Telecom, Ice.net, Netcom, Telenor)

Kommentarer (14)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen