Sliter du med denne?

Ifølge en undersøkelse gjort av firmaet Zapera på vegne av Contour Design er PC-relaterte plager et stort problem blant det norske folk. Musearm, vonde rygger og nakkeproblemer som følge av PC-bruk er plager 52 prosent norske kvinner og 37 prosent menn oppgir at de plages med ifølge undersøkelsen. Slike plager kan ha store følger, men på den gode siden kan de lett unngås.

Les også:
Musearm herjer Norge.

Komiske smerter
Fysioterapeut Roald Danielsen kan bekrefte at overbelastning som følge av PC-bruk er et stort problem i Norge. Ifølge han er det spesielt mangelen på variasjon som medfører problemer.

- Dette er snakk om et rent overbelastningsproblem. Mange finner det komisk at du kan få vondt av noe så enkelt som å bruke en liten mus. Men de musklene du bruker for å holde og styre musen inneholder for få fibrer til å takle denne operasjonen over lengre tid dermed blir disse overbelastet, forklarer han Teknofil.


Undersøkelser viser at urovekkende mange nordmenn sliter med PC-relaterte skader som musearm.

Slutt med vanearbeid

Ifølge han kan du merke slike plager ved at du blir støl i muskler og at du får kraftsvikt slik at du ikke lenger klarer å holde på melkekartonger og kaffekopper. Om du selv til stadighet mister kaffekoppen i gulvet bør det ringe en bjelle. Men de skal samtidig lite til for å unngå eller motarbeide slike plager.

- Problemet er i stor grad at folk innarbeider seg vaner. Slike vaner er vanskelige å vende, sier Danielsen.

Når du først har funnet en sittestilling eller en spesiell måte å holde på musen som du liker for å jobbe, så er det vanskelig å benytte seg av nye stillinger. Men variasjon er et viktig stikkord for å motarbeide slitasje på kroppen.

- For å motarbeide slike skader vil jeg i første omgang anbefale å ta inn klaffene på tastaturet, heve pulten høyt om det er mulig og plassere tastaturet langt inn slik at albuene hviler på bordet. Dette må så varieres innimellom for å unngå at enkelte muskler overarbeides, forklarer Danielsen.


Pass på at tastaturet ikke gir deg varige men.

Kjøp deg avbelastning
Det er samtidig utviklet flere hjelpemidler for å unngå slike skader. For eksempel har du puter du kan hvile håndleddet på eller spesiallagde tastaturer som skal være bedre for ergonomien. Ifølge Danielsen kan slike produkter ha en effekt.

- Helt klart, flere slike produkter har en bevist funksjon. Det viktigste er at de gir en variasjon i arbeidet og at du slipper unna den overstrukne posisjonen, sier han.

Gir deg naturlig variasjon
Et slikt produkt er Rollermouse som distribueres i Norge av Contour Design, firmaet som bestilte undersøkelsen nevnt øverst i artikkelen. Daglig leder i firmaet, Lise Ødgren, forteller Teknofil at det viktigste funksjonen for tastaturet er at brukeren får bevegelse i armen.


Rollermouse plasseres foran tastaturet og gir avbelastning for håndledd samtidig som den gir variasjon i arbeidet.

- I stede for at musen ligger ved siden av tastaturet har vi plassert den foran. På denne måten må du bevege hele armen hver gang du benytter musen. På denne måten får du variasjon som gir musklene større spillerom, forklarer hun.

 Denne musen er velkjent fra offentlige institusjoner og arbeidsmiljøer med mange PC-brukere. Du har sikkert selv sett et eksemplar mens du registrerer deg i resepsjonen i en kontorbygning. De er merkbare der de ligger godt synlig plassert foran tastaturet. Det er da også i første rekke bedrifter som kjøper inn tastaturet, men ifølge Ødgren har firmaet også privatkunder.

- Det er ikke mange av disse, men flere personer som er vant med å bruke Rollermouse på jobben bestiller et eksemplar til å ha hjemme, så vi merker en etterspørsel her, sier hun.


Ved å slippe å ha en statisk mus ved siden av tastaturet skal Rollermouse hjelpe deg å unngå overbelastning.

Øvelser gjør mester
Slike produkter finnes det flere av og det er mange som gjerne vil hjelpe deg mot overbelastning. Men det er ikke alle mottiltak som koster penger. Ifølge Danielsen er det mye du kan gjøre helt gratis.

- Om du sliter med overbelastning bør du oppsøke en lege eller fysioterapeut. Her kan du få timer du må betale for eller du kan lære små øvelser du kan gjøre selv helt gratis, sier han.

Bare det å riste i armen innimellom vil kunne ha en effekt på muskulaturen. Lommelegen.no har på sine nettsider gode råd til deg som vil unngå belastningsskader som følge av overdrevent musebruk. I likhet med Danielsen mener de variasjon er et nøkkelord for å unngå plager.

Så om du selv ikke har tatt deg dagens siste kaffekopp, så er det kanskje på tide å stå opp og ta en nå.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen