Slik vil reklamen overvåke deg

I Minority Report kan du se ekstremt personlig rettet reklame hvor verdens innbyggere gjennom en scanning av irisen får servert reklame spesialtilpasset for dem. Men i den virkelige verden har reklamebransjen langt større muligheter enn kun en enkel skanning av ditt øyeeple. Ved hjelp av ny teknologi kan reklamebransjen fotfølge deg, og gi deg akkurat det du ønsker på veien. Fra gamle dagers taktikk hvor de så og si skjøt med hagle mot massene, kan nå reklamebransjen stille seg opp med kikkertsikte og treffe en øye utvalgt tilskuer med sitt budskap.


Med dagens teknologi kan reklamebransjen fininnstille sitt budskap til nettopp deg.

Nettsiden Cracked har tatt en titt på hva reklamebransjen jobber med for å få deg til å kjøpe mer. Vi tok dette videre til bransjen selv for å høre hvordan de ser på fremtiden.

Interessant fremtid
Bransjen selv synes utvilsomt mulighetene er svært spennende.

- Hvordan fremtidens reklame vil fortone seg er spennende, sier Dagfinn Fjelddalen, spesialrådgiver hos Geelmuyden.Kiese til Teknofil.


Dagfinn Fjelddalen har god innsikt i utviklingen innen reklamebransjen med sin stilling som spesialrådgiver hos Geelmuyden.Kiese.

Han mener reklamebransjen selv står ovenfor store utfordringer, samtidig som de har et enormt potensial. De tradisjonelle TV-reklamene begynner etter hvert å miste sitt fotfeste nå som TV-seerene med PVR enkelt kan hoppe over reklamen. På den annen side gir PVR-en enorme muligheter til å hente ut data om brukerne og hva de faktisk finner interessant. I USA ble mange rammet av sjokk da det viste seg at den populære Tivo PVR-en hadde full oversikt over TV-titternes vaner. Helt ned til det stadiet hvor de kunne se hvilke scener eller hvilke reklamer seerne spolet tilbake gang på gang. Slik informasjon er gull verdt for reklamebransjen.


Din PVR-boks kan i fremtiden logge alle dine vaner når du ser på TV.

- Reklamebransjen har i dag mye bedre verktøy, men må samtidig bli flinkere til å treffe brukerne med mer personlige budskap og tema som brukerne faktisk er interessert i. Jeg tror markedskommunikasjonen må skifte slagord til samtale, og fra kvikk idé til meningsfylt innhold, forklarer Fjelddalen.

I så måte er informasjon om dine favorittshow og yndlingsscener av stor verdi. Gjennom spørreundersøkelser kan reklamebransjen få tak i noe, men en kanal rett inn i din stue forteller langt mer troverdig informasjon.

Google fotfølger deg
Google er et av selskapene som har perfeksjonert dette. De har hatt en enorm suksess med sin tjeneste Google Ads. Gjennom å analysere din e-post korrespondanse og dine nettsøk kan de levere reklame som går på nettopp det du er interessert i der og da. Om du for eksempel er ute etter leiebil i Italia for ferien og har søkt via Google eller sendt mail til forskjellige firmaer, så vil du fort se at nettsidene du besøker, som har reklame fra Google, gir deg tilbud om nettopp dette.


Google lærte raskt at brukernes informasjon hadde høy verdi.

- Det å kunne treffe brukerne akkurat i det øyeblikket når interessen er på topp, slik Google gjør, er noe hele bransjen jobber for å klare. Det blir meget spennende å se hvordan kreativiteten vil utvikle seg for å oppnå dette, sier Fjelddalen.

Tilbyr deg kaffe på veien
Selv er han mest spent på utviklingen innen reklame for mobilen. Så langt har reklamefinansierte samtaler feilet fullstendig. Derimot jobber bransjen med langt mer innovative saker. I følge Businessweek kan fremtiden bli svært så interessant. Ved hjelp av mobilens GPS og en oversikt over dine vaner, kan bransjen i fremtiden sende deg en tekstmelding hvor du for eksempel blir tilbudt fem kroner i avslag på din yndlingskaffe i det du passerer Kaffebrenneriet. Fjelddalen selv anser ikke dette som usannsynlig, men selv ville han ikke satset på denne formen for reklame.

- Om jeg fikk et kaffetilbud på mobilen i det jeg passerte Kaffebrenneriet ville jeg ha blitt fornærmet. Det er viktig at brukernes ønsker respekteres. I dag er hver enkelt mottaker mer verdt og folk blir mer selektive til hva slags reklame de tillater. Det er derfor viktig at reklamen blir mer kreativ og interaktiv. Det vil i større grad være brukerne som tar beslutningen om å ta kontakt. Bransjen selv må være på sjekkeren ovenfor brukerne, forklarer Fjelddalen.


Brukerne må selv ta kontakt om reklamen skal være god i fremtiden mener Fjellddalen.

Tilpasser reklame etter lokasjon
Selv om han ikke ser positivt på at reklame skal presses på folk, så tror han likevel at mobilens funksjoner vil spille en viktig rolle i fremtiden. Via GPS-en kan det ses hvor du oppholder deg, og reklamen på nettsider du surfer på gjennom mobilen vil derfor kunne gjenspeile dette.

- Om du for eksempel oppholder deg på Øya-festivalen så vil du kunne få opp annonser som gjenspeiler dette om du for eksempel surfer på VG-nett, sier Fjellddalen.

Han tror reklamebransjen har store muligheter når det gjelder å benytte seg av teknologien. Samtidig må de finne en balansegang hvor de ikke ødelegger din posisjon ovenfor folk.

Når matvarene tyster
Det vil nok enda ta en stund før du vil se spesialtilpasset reklame for deg på din TV. Men det finnes selskaper som jobber med nettopp å gi deg reklame som er spesialoppbygget for dine interesser og lommebok. Selskapet Visibleworld jobber hardt for å gi velstående mennesker reklame for dyre produkter, mens nyetablerte småbarnsfamilier kanskje ikke har mulighet til å kjøpe en ny bil. Til de ønsker Visibleworld å servere annet innhold. Men for å få til dette er de avhengige av å få inn informasjon om deg, dine nettvaner, dine TV-vaner og hvilket forbruksmønster du har. Informasjonen du legger igjen blir derfor gull verdt.

Det er ikke bare informasjon du legger igjen på nett og på TV reklamebransjene vil ha. Mulighetene til å lese ditt forbruksmønster ved at matvarene tyster vil kunne bli en mulighet i fremtiden. Via RFID, små radiosendere, kan matvaregrossistene i fremtiden hente ut fullstendig informasjon om reisen matvaren tar fra den sendes ut, til den havner i din mage. Å vite at ditt boligområde er storforbrukere av sjokolademelk i et visst tidsrom vil være genial informasjon for reklamebransjen. Å ha oversikt over nettbruken din og da servere reklame for det nyeste produktet innen sjokomelk på din favorittside, betyr penger i kassa for reklamebransjen og de som lager produktet.


Med ørsmå radiosendere kan produsentene i fremtiden forfølge produktene for å se hvor de ender opp.

Hvor langt kan de gå?
Men hvor langt kan reklamebransjen gå for å overvåke dine interesser og vaner? Om vi skal tro Datatilsynet har de muligheter til å gå langt, men du har full mulighet til selv å sette begrensninger påpeker de.

- Når det gjelder registrering av brukervaner med fjernsyn og web-TV, så er våre råd at det gis mulighet for å se på fjernsyn uten at seervanene registreres. Det er dessuten viktig at slik teknologi lagrer minst mulig opplysninger på privatpersoner. Om det opprettes profiler på kundene må selskapene ha en avtale om dette med kundene på forhånd, opplyser Katrine Berg, jurist ved Datatilsynet.


Norske markedsførere må ha godkjennelse fra forbrukerne for å hente inn og samle personlige data.

Samtidig påpeker hun at norske markedsførere må forholde seg til norsk lovverk når det gjelder innhenting av data. Derimot gjelder det andre regler for utenlandske selskaper. Datatilsynet har ikke oversikten over hva slags data selskaper i andre land samler inn om norske nettbrukere.

- Vi vet at Amazon blant annet samler inn data i markedsøyemed, men det finnes nok en rekke selskap som driver med dette som vi ikke har oversikten over, påpeker Berg.

Norske selskaper må derimot få et tilsagn fra kundene for å samle inn personlig informasjon. Butikkenes bonuskort blir slikt sett gode kilder til dine handlevaner, men om du selv sier nei til at data om deg samles inn så skal du kunne unngå dette.

Nordmenn liker å dele
Derimot er det ikke alle nordmenn som sier nei til at deres opplysninger kan samles inn og brukes i markedsøyemed. På nettsamfunnet Facebook alene er det 570.000 registrerte personer i det norske nettverket. Alle disse har gladelig takket ja til at Facebook kan benytte seg av deres opplysninger og gi de videre til andre.


Via nettsamfunnet Facebook har over en halv million nordmenn sagt ja til å dele sitt privatliv med reklamebransjen.

Slik informasjon kan få enhver markedsførers hjerte til å banke varmt. Dagfinn Fjellddalen selv er ikke i tvil om at nettsteder som Facebook er svært interessante i markedsføringsøyemed.

- Nordmenn er glade å samles i flokk og få følelsen av å høre til. Slike sider kan da få en stor samling mennesker. Samtidig er det her store muligheter til å engasjere og flørte med brukerne til interaktiv deltakelse. Gjennom slike sider vil vi utvilsomt se langt mer personalisert reklame fremover, forteller han til slutt.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen