Slik velger du riktig mobilabonnement

Mobiloperatørene gjør relativt ofte endringer i sitt utvalg av abonnementer, senker priser på gjeldende abonnementer, eller lanserer nye tilleggstjenester som kan være gunstige for deg som mobilbruker. Det er imidlertid lett å bli ”lost” i kaoset, og kanskje noe ubevisst velge et mobilabonnement som er langt dyrere å bruke for deg enn nødvendig.
Abonnementene er som regel nokså spesialtilpasset ulike typer brukere, og før du starter jakten på et gunstig abonnement, bør du ha klart for deg hva du som regel bruker mobilen din til.
Mange brukere, ulike behov
Det hender at vi hører folk si at de har tviholdt på det samme abonnementet de ble tildelt av en selger ved kjøp av ny mobiltelefon for et par år siden. Dette er beklagelig. Mobilselgerne er kanskje ikke er flinke nok til å opplyse at abonnementer som gir deg ny mobil til kroner 0,- nødvendigvis ikke er å billige i bruk, og samtidig er det mange brukere som ikke vet at det er en enkel sak å bytte mobilabonnement dersom du er utenfor bindingstid.
Med flere enn hundre forskjellige mobilabonnementer fra et titals forskjellige operatører på markedet, er det selvsagt lette å trekke konklusjonen at det er enklest å beholde det abonnementet og den operatøren man brukt i årevis. Vi anbefaler imidlertid at du en gang i blant tar en kikk på hva som er tilgjengelig når det gjelder abonnementer. Det kan du nemlig spare en god del penger på.

(Artikkelen fortsettes.)
Unngå subsidiert telefon, hvis du kan
Det kan virke fristende å få en splitter ny telefon ”gratis”, eller å få den dyreste mobilen i butikkvinduet til ”bare” et par tusenlapper – ved å tegne abonnementer med høy månedspris og ugunstige ringepriser. En slik ordning blir som avbetaling å regne, hvor totalprisen blir langt, langt høyere enn om du hadde kjøpt mobilen til full pris og valgt et abonnement som var billig for deg å bruke. Likevel forstår vi selvsagt at mange kvier seg for å punge ut flere tusenlapper der og da ved kjøp av ny mobil, eller ønsker seg en mobil som er dyrere en det man egentlig har råd til.
Hvis du har kjøpt en subsidiert mobiltelefon, har du som privatkunde 12 måneders bindingstid. Etter dette står du fritt til å velge et billig abonnement. Du bør for all del ikke godta en ”rabatt” på et par hundrelapper mot nye 12 måneder med bindingstid på det dyre abonnementet ditt, dersom operatøren din ringer deg og tilbyr det. Du kan nemlig spare inn dette beløpet temmelig raskt ved i stedet å velge et abonnement med lavere månedspris, samt lavere samtale- og SMS-priser.

(Artikkelen fortsettes.)
Hva bruker du mobilen til?
Mobilbruken kan variere kraftig fra person til person. Noen sender kanskje utelukkende SMS, og ringer omtrent aldri, mens andre brukere ringer masse og bruker internett på mobilen – men sender knapt nok SMS. Det finnes uttallige kombinasjoner her, så dette blir veldig individuelt. Det første du bør gjøre er å sjekke din siste faktura eller ”Mine Sider” for å få et overblikk av hvor mye penger du bruker på de forskjellige ting per måned. Noter antall samtaler, samtaletid, antall sendte SMS og MMS, mengde datatrafikk og annen lignende info. Allerede da burde du kunne gjenkjenne hvordan type abonnement du egentlig bør ha. Eksempelvis, hvis du har sendt masse SMS, bør du ha et abonnement med inkluderte SMS (eventuelt en SMS-pakke som en tilleggstjeneste), eller i alle fall et abonnement med lav pris per SMS.
Du har i alle tilfeller nyttige hjelpemidler til rådighet. Mobilen.nos priskalkulator Ringepriser gjør det enkelt for deg å finne de billigste abonnementene for ditt bruk. Alt du trenger å gjøre er å plotte inn et par tall som beskriver din mobilbruk, og deretter får du frem en liste over de abonnementene som passer best. Det er likevel verdt å merke seg at de fleste operatørene også tilbyr gunstige tilleggstjenester som kan lønne seg for deg – eksempelvis datapakker, SMS-pakker, eller ”fri familie”. Ta disse tilleggstjenestene med i betraktningen når du bestiller ditt nye abonnement.
Klarer du å definere deg selv som en som bruker mobilen ”lite”, ”middels” eller ”mye”, kan du dessuten sjekke hvilke abonnementer som kommer best ut på Post- og teletilsynets liste over de rimeligste abonnementene. Her finner du også en priskalkulator, og ettersom denne er satt opp annerledes enn Ringepriser – med andre kriteria og annen utregningsmetode –, kan du gjerne foreta et søk her også. Får du frem flere av de samme abonnementene både på Ringepriser og Post- og teletilsynets Telepriser, er sannsynligheten meget stor for at du har funnet frem til et billig abonnement som passer ditt bruksmønster.

(Artikkelen fortsettes.)
Enkelt å bytte abonnement
Det skal være en enkel sak å bytte mobilabonnement. Er du utenfor bindingstid, trenger du kun å kontakte din nye operatør, bestille såkalt portering av nummeret ditt og velge nytt abonnement. Porteringen skjer normalt innen ti dager. Har du binding på abonnementet ditt, må du enten vente til bindingen har utløpt eller betale en sum for å bryte avtalen. I de fleste tilfeller vil det lønne seg å vente til bindingstiden har utløpt, ettersom gebyret for å bryte avtalen som regel er ganske høyt. Ta kontakt med kundeservice for å sjekke hvor mye du eventuelt må betale for å bryte avtalen. I løpet av de nærmeste dagene etter at du har bestilt et abonnement hos en annen operatør, får du tilsendt nytt SIM-kort.
Ønsker du å bytte til et annet abonnement, men fortsatt benytte samme operatør, er saken enda enklere – selv om de samme prinsipper gjelder for bindingstid. Er du utenfor bindingstid, er alt du trenger å gjøre å gå på nettsiden til din operatør eller ringe kundeservice og bytte til det abonnementet du ønsker.
Merk at dersom du bytter operatør, vil din forrige operatør i mange tilfeller prøve å ringe deg og snakke deg ifra abonnementsbyttet – kanskje tilby deg en rabatt som høres gunstig ut, til og med. Ettersom du er en tidligere kunde, har operatøren lov til å ringe deg – selv om du har registrert deg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene –, men du står fritt til å legge på røret. Har du fulgt metoden som er beskrevet ovenfor, vil du med høy sannsynlighet ha byttet til et abonnement som er billigere i bruk. Det er imidlertid verdt å merke seg at Ringepriser (og Telepriser) kun tar hensyn til pris, og at du derfor ikke får noen garanti for god kundeservice, at tjenesten fungerer tilfredsstillende til en hver tid, optimale dekningsforhold eller annet, ved bruk av en priskalkulator. Det kan derfor være lurt, etter at du har bestemt deg for abonnement, å sjekke nettsidene til operatøren og danne deg et inntrykk, eller høre med familie og venner om de har erfaringer med den aktuelle operatøren.
Til slutt: Husk at du har angrefrist når du inngår en avtale om abonnement med en operatør via såkalt "fjernsalg" -altså via telefon eller internett. Føler du i etterkant at du har blitt lurt – eller har du har gjort et forhastet valg – kan du altså benytte deg av angrefristen innen 14 dager. En slik angrefrist gjelder ikke dersom du tegner abonnementet i hos et mobilutsalg.

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen