Slik utvikler man for AMD64

64-bits gir nye muligheter med tanke på avanserte operasjoner og minnehåndtering. AMDs Mike Wall har publisert en artikkel som viser hvordan man kan migrere kode til 64-bits Windows.

En av de største fordelene som nevnes er større minnekapasitet. På 32-bits Windows-plattform er de fleste applikasjoner begrenset til å bruke 2 GB, mens grensen på 64-bit strekker seg mot flere TB. I tillegg kan man bruke 64-bits pekere og registere, noe som gir økt ytelse og effektivitet i komplekse prosessoroperasjoner (eks: krypteringsoperasjoner, simulering, kompresjon av filer, etc).

Den store fordelen med AMD64-arkitekturen, er som kjent at man kan kjøre 32-bits og 64-bits programvare side om side - uten å inngå kompromiss på ytelse. Måten 64-bits Windows håndterer 32-bits kall er å overføre disse til 64-bits mot prosessoren og deretter tilbake til 32-bits. Denne teknologien har blitt kjent som WoW64.

Dersom man skal migrere applikasjoner eller programmere nytt for AMD64, vil man støte på en del nye datatyper. Ved bruk av eksempelvis Visual C++ vil man blant annet støte på INT_PTR og LONG_PTR, som tar over for de tradisjonelle int og long. Wall skriver også at man i de fleste tilfeller kan bruke samme kildetre for både 32- og 64-bits versjoner, men forskjellig Makefile og biblioteker.

Artikkelen av Mike Wall kan leses her: Tricks for Porting Applications to 64-Bit Windows on AMD64 Architecture. Artikkelen en liten inngangsport til de noe tyngre AMD64 Architecture Tech Docs, som beskriver instruksjoner og programmeringen i detalj. Sistenevnte er delt opp i fem manualer som du kan laste ned i PDF-format her: AMD64 Architecture Tech Docs.

 

(Kilder: AMD, AMD64 DevSource)

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen