Slik skal det bli slutt på mobiltrøbbelet

Post- og teletilsynet vil stille strengere krav til operatørene.

Samferdselsdepartementet må stille strengere krav til operatørene for å begrense nedetiden i mobilnettene, hevder Post- og teletilsynet (PT). Under et pressemøte hos departementet i dag, overleverte direktør i PT, Torstein Olsen, en rapport om sårbarhet i mobilnettene.

Les også: Politikerne kan skylde seg selv

Tilsynet har blant annet sett på hva som skjedde da Telenors nett gikk ned sist vår, og hva som kan gjøres for å redusere skadevirkningene av uvær som orkanen Dagmar.

Men nettet utsettes også for andre trusler. Blant annet er det ifølge tilsynet for lett for uvedkommende å få fysisk og logisk tilgang til operatørenes anlegg og systemer.

Rutinene er for dårlige

Men selv om nettene er utsatt for både storm, strømbrudd og angrep fra uvedkommende, så er operatørene selv sin verste fiende. Både gårsdagens utfall i NetComs nett og feilene Telenor hadde i juni i fjor, skyldes dårlige rutiner ved endringshåndtering, hevder Olsen.

I praksis betyr det at feilen oppstår når operatøren foretar en planlagt oppdatering eller oppgradering i nettet.

Krever bedre reserveløsninger

I tillegg til å stille krav om skjerpede rutiner mener tilsynet også at operatørene må sørge for bedre reserveløsninger. Mens basestasjoner i dag gjerne har reservekraft fra batterier i en til tre timer, mener tilsynet det må være et krav om seks timer reservestrøm for mobilnettets dekningsområde, og hele tre døgn for anlegg som er samlokalisert med nødnettet.

Rapporten ble overlevert samferdelsminister Magnhild Meltvedt Kleppa.

Les også denne guiden: Når mobilnettene tryner

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen