Slik blir du lurt av Apple

For etter lanseringen av iPod for noen år tilbake har Apple økt sine markedsandeler betraktelig. Selv Mac-plattformen som lå med knekt rygg for en liten stund siden er nå fullt levende. Nå tar de også markedsandeler i det konkurranseutsatte mobilmarkedet.

Få teknologibrukere er så fanatiske som Apple-brukerne. De viser en lojalitet som ikke sees så ofte bortsett fra kanskje blant fotballsupportere. Hvordan har Apple klart dette kunststykket.

Les også:

- Angrepet av Apple-fans
- Mac Leopard er full av hull
- Derfor er iPhone uinteressant

Mange strategier

Nettstedet InsideCRM har tatt en grundig titt på selskapet og analysert de strategiene Apple bruker for å skape lojalitet. Her er det mye interessant lesning som gir et innblikk i hvordan Apple har blitt et av verdens mest omtalte og populære selskap.

En butikk kun for Apple

Tidligere slet Apple med at de store butikkene ikke kunne nok om produktene til Apple. Ved å i stedet skape sin egen butikk dedikert til Apple-produkter slipper de dette problemet. Samtidig har de skapt et hyggelig miljø der Mac-fans kan leke med produktene til selskapet.

Komplette løsninger

Produktene til Apple kompletterer hverandre. Ved å kjøpe en iPod kan musikk lastes ned via iTunes. For gjennomsnittsbrukeren er også de fleste programmene på Mac laget av Apple. Denne kontrollen over brukerprosessen styrker lojaliteten til kundene, siden de ikke trenger å gå andre steder for å finne de produktene eller løsningene de trenger.

Er du en Mac?

Apple er et hipt merke. Med sin ”I’m a Mac”-kampanje har de klart å fremstille Mac-brukeren som smart, ung og selvsikker, mens PC-brukeren er treg, gammel og konservativ.

Varierte produkter

Ikke alle er klare for å kjøpe en Mac. Mange er imidlertid villige til å prøve en iPod eller iPhone. Ved å selge rimeligere produkter introduserer de selskapets produkter til nye brukere. De som er fornøyde vil kunne vurdere en Mac i fremtiden.

Proprietære formater

Apple-produkter er sjelden kompatible med andre systemer. En bruker som har hele sin musikksamling i Apples aac-format vil sannsynligvis ikke begynne på nytt med en ny MP3-spiller som ikke kan lese dette formatet.

Fokus i media

Bloggere og andre i media elsker å skrive om Apple (oss inkludert). Grunnen til dette er fordi Apple gjør det på en elegant måte. Ryktemakeri, egne messer og stenging av onlinebutikken skaper grobunn for spekulasjoner og såkalt hype, som igjen øker forventningene hos brukerne.

Salg i utdanningssektoren

Apple selger produkter til skoler og universiteter. Studenter som bruker Apple-produkter på skolen vil selvsagt være mer tilbøyelige til å velge samme plattform selv når de en gang i fremtiden er på utkikk etter en maskin.

Produktene leverer

Selskapet studerer nøye hva kundene er på utkikk etter. Kombinert med bra design fører disse grundige undersøkelsene til at Apple scorer høyt innenfor kundetilfredshet. Enkle og nyttige produkter gjør kundene fornøyde og får dem til å kjøpe flere produkter senere.

Outsourcer ubehageligheter

Gjennomsnittskunden trenger sjelden å kommunisere med selskapet, med mindre noe går galt. Med iPhone kunne dette fort endre seg, med tanke på feilmarginer i forhold til mobilregninger, talekvalitet, kontrakter og andre frustrasjoner. Apple valgte å sette dette bort til AT&T i stedet for å ordne opp i ubehagelighetene selv.

Kjent opplevelse

Alle produktene til Apple er bygget på samme måte. Dette fører til at de som allerede har et Apple-produkt vet mye om hvordan opplevelsen vil være hvis de kjøper et nytt produkt. Dette fører ofte til gjenkjøp hos Apple.

Nye oppfinnelser

Selv om arkitekturen i Apples produkter ofte er lik er produktfamilien veldig forskjellig. Selskapet tilbyr en rekke forskjellige måter å benytte seg av produktene deres. Det er mulig å bruke Apple-produkter både hjemme, på kontoret og på reisefot. Dette skaper lojalitet.

Attraktivt

Fra innpakningen, til det estetiske designet og videre til brukergrensesnittet gjør Apple produktene sine både tilgjengelige og attraktive. Hver gang en kunde bruker et Apple-produkt blir han minnet på at det Apple tilbyr appellerer.

På tide å lære

Dette er nok noe av grunnen til at Apple har hatt såpass stor suksess de siste årene. Store rivaler burde ha nok ressurser og smarte mennesker til å skjønne at det er en bevisst strategi som har fått Apple opp på det nivået de er i dag. Det er på tide at bransjen lærer.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen