Christian Bornfeld fra Nordeas Digital Banking-avdeling var i Norge for å lansere neste generasjons mobilbank-app. (Bilde: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no)

Slik vil Nordea revolusjonere mobilbanken

Skal utnytte mobilteknologien og satse på funksjonene kundene bruker mest.

Det virker kanskje ikke så lenge siden nettbanken var det nye og enkle alle skulle ha. Hos Nordea, og sannsynligvis mange andre norske banker, er det imidlertid mobilbanken som rår for tiden.

Siden toppåret i 2010 har antall nettbankpålogginger falt jevnt og trutt mens pålogginger til mobilbanken formerlig har eksplodert.

– Kundene våre logger inn på nettbanken omtrent fem ganger i måneden. På mobil er tallet mer enn tre ganger større, forteller Christian Bornfeld, leder av Nordeas Digital Banking-avdeling.

Nettopp på grunn av våre endrede bruksvaner, og mobilbankens økende populæritet, er dansken i Norge for å kickstarte Nordeas forsterkede mobilbank-satsning. 

– Vi er i samme situasjon som musikkindustrien for 10 år siden.

Med i tiden

Christian Bornfeld, leder for Nordea Digital Banking.
Christian Bornfeld, leder for Nordea Digital Banking.Foto: Anders Brattensborg Smedsrud, Tek.no

– Vi er i samme situasjon som musikkindustrien for 10 år siden, forteller Bornfeld. Samtidig formaner han at Nordea ikke skal falle ned i samme grop. De skal ligge i forkant og de er allerede i gang. Med en ny mobilbank lansert denne uken, kalt Nordea Next, ønsker selskapet å invitere med seg kundene sine til å testkjøre ny mobilbankfuksjonalitet. 

Bornfeld forteller at Nordea planlegger å utvikle mange nye funksjoner og la Nordea Next-brukerne avgjøre hvilke som skal beholdes:

– Halvparten av funksjonene vi utvikler vil nok folk si at de ikke vil ha, og hvilke det gjelder finner vi ut ved å se på bruksdata, forklarer Bornfeld, som videre understreker mobilbankens egenart: 

– Folk bruker mobilbanken til å sjekke status, ikke nødvendigvis for å betale regninger eller noe. Vi vil ikke kopiere nettbankfunksjoner over til mobilbanken. Vi kan utnytte mobilen på så mange nye måter. Mobilen brukes i andre situasjoner og man har andre verktøy tilgjengelig, som geolokalisering.

Eksperimentelle funksjoner

En stor del av den nye satsningen deres går på personlig tilpasning av informasjon overfor kundene. Ved å skreddersy de ulike skjermene i mobilbanken skal opplevelsen bli enda smidigere enn tidligere. Blant funksjonene som er på plass fra dag én finner du blant annet muligheten til å raskt overføre mer penger til den siste kontoen du har brukt. 

– Vi tilbyr også kundene å se saldoen sin for en valgt konto uten å behøve å logge seg inn i appen først. Av erfaring vet vi at kunder går igjennom innloggingen opptil flere ganger om dagen kun for å sjekke om de har penger tilgjengelig. Nå skal de slippe det.

Alle de nye funksjonene er avslått som standard, men om nok testbrukere viser interesse ved å slå på og bruke funksjonene øker sjansen for at de finner veien til Nordeas vanlige mobilbank senere.

Liina Aagedal, som har vært med å utvikle Nordea Next-konseptet, forteller at de også tar sikkerheten på alvor:

Oversikten over feilede innloggingsforsøk kan du selv se om du logger inn med sikker pålogging. Eventuelle bilder vil være sladdet av personvernhensyn, men Nordea vil sitte på en usladdet versjon av bildet.
Oversikten over feilede innloggingsforsøk kan du selv se om du logger inn med sikker pålogging. Eventuelle bilder vil være sladdet av personvernhensyn, men Nordea vil sitte på en usladdet versjon av bildet.

– Den nye funksjonen «Login Guard» logger mislykkede påloggingsforsøk om du feiler mer enn én gang med passordet ditt. Ved hjelp av telefonens innebygde GPS og frontkamera kan vi lagre posisjonen til en mulig inntrenger, samt bilde av personen, i systemene våre. Slik kan vi, sammen med politiet, oppspore mulige tyver.

Funksjonen minner en hel del om Apples «Finn min iPhone»-applikasjon som allerede har gjenforent mang en eier med sin stjålne telefon.

Avslører kommende funksjoner

Aagedal forteller videre at denne første app-utrullingen bare inneholder noen få av funksjonene de har planlagt fremover. Hun er svært hemmelighetsfull når det gjelder kommende oppdateringer men avslører at muligheten for å se den siste transaksjonen din på påloggingsskjermen, samt å riste telefonen for å logge ut, er to funksjoner som er på vei.

Videre understreker hun at Next, med sine eksperimentelle funksjoner, ikke er ment som et tillegg til den eksisterende mobilbanken fra Nordea. 

– Nordea Next-appen kan alt som den vanlige mobilbanken kan, slår hun fast.

Bornfeld forteller også om funksjonalitet som neppe vil bli introdusert helt med det første, men som understreker at Nordea er åpne for å eksperimentere med Next-plattformen sin, for eksempel ved å tilby rådgivning via appen:

– Når bruker du mye penger kan appen for eksempel gi deg informasjon om hvordan transaksjonen vil påvirke sparingen din. Den kan for eksempel også la deg få vite at du har vært god til å spare i det siste.

Om du er interessert i å prøve ut Login Guard, eller ønsker å se saldoen din uten å behøve å logge inn, er Nordea Next-applikasjonen allerede tilgjengelig i App Store. Android-brukere får ikke være med i denne omgang og begrunnelsen er enkel:

– Om vi skulle vedlikeholdt og oppdatert apper for flere plattformer ville vi brukt lenger tid. iPhone-brukere er også langt mer aktive brukere av mobilbanken, forklarer Bornfeld. 

Mobilbetaling er lansert:
Men har du det som skal til for å betale med mobilen din? »

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen