Taylor Swift var på topp i popularitetsrangeringen. Det er med andre ord størst sjanse for at du liker låtene hennes om du er 14 år. (Bilde: Shutterstock)

Slik utvikles musikksmaken din

Spotify-data viser når populærmusikken slipper taket.

Alle vet at unge og eldre har forskjellig musikksmak, men når modnes egentlig musikksmaken til folk flest?

Takket være et forskningsprosjekt utført av Ajay Kalia, sjefen for smaksprofiler på Spotify, kan vi nå finne ut av dette.

Kraftig utvikling

Studien viser at musikksmaken vår er under svært kraftig utvikling i starten av livet. En fjortenåring hører nesten kun på de mest populære artistene, men smaken forandrer seg svært raskt, frem til personen er 25 år.

Slik modnes smaken over tid.
Slik modnes smaken over tid. Foto: Ajay Kalima

På dette tidspunktet hører personen på mye mindre «mainstream»-musikk. Smaken fortsetter gradvis å endre seg bort fra populærmusikk. Når personen er 33 år ser den ut til å ha modnet ferdig, og holder seg på samme nivå i årene som følger.

Kalia trekker frem to grunner til at denne utviklingen finner sted. For det første oppdager eldre lyttere mindre kjente musikksjangre, som de ikke hørte på radio da de var unge tenåringer. For det andre går de tilbake til musikk fra sin egen barndom, som ikke lenger er en del av den moderne populærmusikken. 

Interessant nok er det en liten periode i førtiårsalderen der gjennomsnittspersonen plutselig blir litt mer «mainstream» i smaken sin igjen, men det varer ikke.

Kvinner liker mer «mainstream»-musikk

Kalia har også sett på noen andre ting. Kjønn spiller en veldig stor rolle, og kvinner er betydelig mer interessert i populærmusikk enn menn, uansett alder.

Kvinner og menn.
Kvinner og menn. Foto: Ajay Kalima

Endringen skjer heller ikke like raskt for kvinner, og mens menns forhold til populærmusikk ser ut til å låse seg i 30-35-årsalderen fortsetter modningsprosessen hos kvinnene.

I tillegg blir smaken til begge kjønn betydelig mindre «mainstream» etter at de har blitt foreldre. Det gjelder uansett alder.

Spotify vet selvsagt ikke om lytterne er foreldre eller ikke, men i det øyeblikket du plutselig begynner å lytte på store mengder godnattsanger antar de at det har skjedd noe i livet ditt.

Undersøkelsen er gjort ved hjelp av to sett med data. Det ene datasettet er smaksprofilen Spotify lager for hver bruker, der de blant annet måler hvor ofte en person hører på låtene til individuelle artister.

Det andre datasettet er kommer fra The Echo Nest, som er en avansert popularitetsrangering over verdens musikkartister. Den er utviklet ved hjelp av store mengder data samlet inn fra ulike kilder.

Studien er kun basert på amerikanske Spotify-brukere. 

I fjor kom en studie frem til at folk liker best de låtene de hører ofte
Derfor liker du «dårlig» musikk

(Kilde: Skynet and Ebert)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen