(Bilde: Shutterstock/ Photosani )

Slik skal Twitter få deg til å se mer på TV

Bekymret for nedgang i TV-tittingen.

Siden fjernsynet for alvor kom på 60-tallet, har mange annonsører sett på TV-reklame som den sikreste og mest effektive måten å nå ut til massene med sitt kommersielle budskap. For innholdsprodusentene har inntekter fra TV-reklame vært ett av de stødigste bena de har hatt å stå på, sammen med kinovisninger og DVD-salg.

Først kom de digitale opptakerne, som lot TV-seerne hoppe over reklamen. Nå går utviklingen i retning av mindre og mindre lineær TV-titting, i takt med at flere tar strømmeløsninger i bruk. TV-bransjen eier ikke lenger «leirbålet» familien samles rundt hver kveld, og det er allment akseptert at det snart bare er direktesendte sportssendinger som får folk til å bli sittende under reklamen.

Og selv når vi blir sittende foran TV-reklamen, er det ingen som følger med lenger. Øynene er klistrete til en annen skjerm, en PC, et nettbrett eller en mobiltelefon; den beryktede andreskjermen.

Andreskjermen er blitt annonsørenes nye enhjørning. Den som klarer å engasjere gjennom andreskjermen, vinner kampen om TV-seernes oppmerksomhet.

– Milliardmarked for Sosial TV

Grabyo lar TV-kanalene dele direktesendt videoinnhold i sanntid på sosiale plattformer som Twitter og Facebook. Dette kaller de «Social TV», sammensmeltingen mellom TV og sosiale medier. Dette markedet vil være verdt 256 milliarder dollar innen 2017, mener Grabyo.

Ved å dele utvalgte klipp fra direktesendte sports- og nyhetssendinger, konserter, reality-show og andre live-arrangementer, skal engasjementet rundt hovedsendingen øke. Grabyos tall viser at TV-seingen får seg et løft når man for eksempel deler video fra bak kulissene i reklamepausen.

Grabyo viser også til Twitters evne til å skape snakkis-effekter rundt utvalgte TV-programmer.

– Det går nesten ikke én dag uten at et TV-program trender på Twitter, sa Matt Charles i Grabyo på Nordic Media Summit i København i forrige uke.

Den nye tissepausen

Mens Grabyo er relativt nystartet, har det 75 år gamle selskapet Jack Morton klart å endre seg med skiftende tider. For 25 år siden levde selskapet av å sette opp skreddersydde tema-musikaler hos store amerikanske bedrifter. I dag bruker de sosiale medier for å skape engasjement rundt kundenes kampanjer.

– Andreskjermen er den nye tissepausen, sier strategidirektør Ben Grossman i Jack Morton.

Morton mener at de som klarer å knytte andreskjermaktiviteten opp til det som skjer på førsteskjermen, har vunnet kampen om seerens oppmerksomhet. Dette kan for eksempel skje ved at seeren sjekker en skuespillers bakgrunn på nettet, eller enda bedre, diskuterer en pågående sending med venner via en av de sosiale plattformene.

Morton oppfordrer innholdsprodusenter til å tenke innhold for flere skjermer. Bruk mobilapper eller relaterte nettsider til å oppfordrer TV-seerne til faktasjekking og sosialt engasjement rundt innholdet ditt.

– La seerne ta et dypdykk i innholdet ditt ved å la nøkkelinnhold og bakgrunnsmateriale også være tilgjengelig etter at sendingen er over, oppfordrer Grossman.

Tweitter snakker om en multiplikatoreffekt når TV-innhold blir en snakkis i sosiale medier.
Twitter snakker om en multiplikatoreffekt når TV-innhold blir en snakkis i sosiale medier.Foto: Shutterstock/Syda Productions

– Behersker du Twitter, kaprer du seerne

Katie Lampe er salgssjef for Twitter med ansvar for Europa, Midtøsten og Afrika. Hun fremhever Twitters evne til å fange øyeblikkene, der små detaljer kan bli store ved at de deles mange ganger, og der satire og sosiale kommentarer florerer. Ofte er det nettopp TV-innhold som trigger diskusjoner og fenomener på Twitter.

Med 271 millioner aktive brukere og 500 millioner meldinger hver dag, er Twitter en betydelig aktør innen sosiale medier, selv om det er et stykke opp til Facebooks 1,2 milliarder brukere. 78 prosent av Twitter-brukerne bruker tjenesten på mobil.

Da den britiske talentkonkurransen X-factor ble en snakkis i sosiale medier, ga dette en multiplikatoreffekt som var synlig i konkurransens seertall. Ved å generere engasjement i sosiale medier, kan en stoppe seerflukten fra tradisjonell TV-titting, mener Lampe.

Inviterer superbrukere til en sniktitt på fremtidens tjenester:
Her er Telenors neste mobiltjenester »

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen