Feature

Slik skal norske apper nå verdenstoppen

Norske Fribi har ambisjoner om å gjøre verden til et bedre sted med appen sin.

Sverige har Spotify og Finland har Angry Birds. Det nærmeste Norge har kommet til en internasjonal suksess på app-markedet så langt er nok Bipper eller Wordfeud, men selv disse er ikke i nærheten av megasuksessene fra våre nordiske naboland.

I forrige måned hevdet dessuten TechCrunch at Norge ikke satset nok på "teknologi-startups" – små firmaer som for eksempel har en god idé til en app eller en tjeneste.

Har også Norge noe å gjøre i verdenstoppen å gjøre når det gjelder apper?

Fribi fra Norge

På terskelen til suksess står norske Fribi og tripper. Startup-firmaet ser ut til å klare seg ganske greit både i Norge og internasjonalt, men de venter fortsatt på det store gjennombruddet. Fribi er en mobiltjeneste som vil utfordre Finn.no i Norge, i alle fall på varer og tjenester som kan gis bort eller byttes bort.

– I mange land et situasjonen ganske lik den vi har i Norge med Finn.no som den dominerende markedsplassen. I USA er det Craigslist som dominerer. Det finnes derimot utallige eksempler på markedsledere som ikke klarer å henge med i timen hva gjelder produktutvikling og innovasjon, sier Morten Isachsen i Fribi. Vi traff ham i Fribis lokaler på Grünerløkka i Oslo.

– Plutselig oppstår det forbrukerendring, fra innovatører til massemarkedet, hvor nye tjenester blir omfavnet i en hastighet så rask at store organisasjoner ofte ikke klarer å henge med. I løpet av uker eller måneder kan en ny tjeneste på nett bli totalt dominerende. Her er både Facebook, Pinterest og Instagram kjente og gode eksempler med eksplosiv vekst, sier han.

Egen satsning

Morten Isachsen har ambisjoner om å lansere Fribi-appen også i utlandet.
Morten Isachsen har ambisjoner om å lansere Fribi-appen også i utlandet.

Isachsen har tatt rollen som daglig leder - eller "CEO" - i nysatsningen. Til daglig jobber han imidlertid som strategisk rådgiver i Jimmy Royal, et norsk selskap som driver med produkt- og tjenestutvikling. På kundelisten har de blant annet hatt NetCom, RiksTV, Freia, Kims og Tine.

Fribi var et internt prosjekt i Jimmy Royal som startet tidlig i 2011, med det formål at de ansatte skulle lære seg kompleks applikasjonsutvikling. Isachsen forteller at det ikke tok lang tid før de kom på ideen om en ny mobiltjeneste som spilte litt på eksisterende sosiale medier som Facebook og Twitter, men som også inkluderte fysisk kontakt mellom mobilbrukere.

– Vi ville lage noe som kunne bli viktig for mennesker, men som også benyttet det siste innen teknologi på en enkel og sikker måte, med funksjonalitet de kjente igjen fra andre sosiale nettverk. En sosial martkedsplass for venner, men også for andre likesinnede, forklarer Isachsen.

Høsten 2011 var de klare med en testversjon av Fribi, og etter gode tilbakemeldinger fra brukere og støttespillere fikk de blod på tann. Skulle de faktisk klare å lage en tjeneste som kan forandre verden?

Les også: Her er de essensielle iPhone-appene

Avhengig av støtte

Utviklingen av en Fribi-app til iPhone har ikke kostet veldig mye penger, men de ansatte har investert mye tid. – Rundt 3500 arbeidstimer til sammen, sier Isachsen, som legger til at det er sju arbeidskollegaer som har utviklet tjenesten sammen.

For norske teknologi-startups som vil satse internasjonalt er det helt avgjørende å få med noen støttespillere. Private investorer er én mulighet, men for mange er tilskudd eller lån fra det statlige organet Innovasjon Norge veien å gå. I desember 2011 fikk Fribi et tilskudd på 400 000 kroner fra organet, noe som har gjort at de nå kan satse videre på tjenesten. Øverst på ønskelisten stod utviklingen av en Android-app, og den blir klar på forsommeren, men i tillegg har Fribi fått muligheten til å vise seg frem i USA. Isachsen sier at støtten fra Innovasjon Norge har vært uvurderlig.

– De har ikke bare gitt finansiell støtte, men også invitert oss til Silicon Valley for å se på mulighetene der nede. Det ble på mange måter en forløsende faktor for alt som skjer med prosjektet i dag, sier Isachsen.

Nå skal han tilbringe en måned i San Francisco for å finne nye investorer og knytte kontakter, en reise som kanskje blir avgjørende for om Fribi lykkes internasjonalt. På hjemmebane vant de nylig Grand Prix-prisen i bransjekonkurransen Gulltaggen. Likevel har ikke tjenesten slått an like bra i Norge som Isachsen skulle ønske, i alle fall ikke foreløpig.

– Norge er et vanskelig market. Her er det mye "bruk og kast" som gjelder. I USA har de kommet mye lenger når det gjelder gjenbruk og flerforbruk, med tjenester som Airbnb og Zipcar som gode eksempler, sier Fribi-sjefen.

Les også: Tips til hvordan du lykkes med din app-idé

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen