Konseptet benytter en lysfeltbasert teknikk. (Bilde: Stanford University/YouTube)

Slik skal forskerne hindre «sjøsyke» ved bruk av VR-briller

Ny løsning skal gjøre VR-teknologien mer behagelig å bruke.

VR-teknologien er ubønnhørlig på vei ut på markedet. Som med all ny teknologi har imidlertid også VR en og annen barnesykdom som må kureres, først og fremst det fysiske ubehaget mange opplever ved å bruke VR-briller, et problem Oculus Rift-utviklere selv sliter med.

Nå skal forskere ha klart å utvikle en ny løsning som skal redusere kvalmefornemmelsen som oppstår ved VR-bruk betraktelig. Løsningen er det Stanford University i California som står bak.

Bruker «lysfeltbasert» teknikk

Det forskerne har jobbet med er en teknologi som lar brukerens øyne skifte fokus mellom hva som befinner seg i forgrunnen og bakgrunnen i bildet, på samme måte som i virkeligheten. 

Løsningen bruker lag med ekstra, gjennomsiktige LCD-skjermer.
Løsningen bruker lag med ekstra, gjennomsiktige LCD-skjermer. Foto: Stanford University

Vanlige, stereoskopiske skjermer, som for eksempel brukes i VR-briller, er nemlig ikke i stand til å ta høyde for den kontinuerlige endringen av fokus, noe som gjør at det oppstår et misforhold mellom det brukerens øyne foretar seg og bildet som vises på skjermen.

Det er dette som skaper det fysiske ubehaget. Forskernes løsning er å benytte seg av det samme hovedprinsippet som såkalte «lysfeltskameraer», som i korte trekke innebærer å kontrollere hvilket og hvor mye lys som kommer frem til brukerens øyne fra de ulike delene av bildet.

Gjennomsiktige LCD-skjermer

For å gjøre dette benytter forskerne seg av lag med gjennomsiktige LCD-skjermer i VR-brillene som representerer hvert sitt lysfelt. Ved hjelp av avanserte algoritmer kan systemet skifte gradvis mellom disse i sanntid, noe som altså skal simulere naturlig fokusering med øynene.

Om du har lyst til å fordype deg i de tekniske og vitenskapelige detaljene er disse redegjort for i stor detalj i et eget forskningsdokument, og teknikken forklares også i en YouTube-video som du kan se under artikkelen.

Forskerne mener teknologien gjør det mulig å bruke VR-briller over lengre perioder sammenhengende uten å oppleve kvalme, hodepine og andre former for ubehag. Konsepter eksisterer enn så lenge kun på prototypenivået, og det er høyst uvisst når vi eventuelt får se det i aksjon.

Her er et annet, viktig fremskritt på VR-fronten: Oculus har gjort det mulig å overføre sine egne hender til VR-verdenen »

(Via Engadget)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen