(Bilde: FINN.no/montasje V. Haugen, Mobilen.no)

Slik skal Finn.no bli best på mobil

Rister nyheter ut av ermet og lanserer nytt på mandag.

Den norske markedsplassen på Internett, FINN.no, bestemte seg for et års tid siden at de skulle legge om til "Mobile First". Det innebærer at de utvikler nettsider for mobiler først, og oppskalerer innholder til for eksempel nettbrett og PC etterpå – ikke omvendt. Neste uke lanserer selskapet nytt design på sine mobil- og nettbrettutgaver, og ikke minst noe flere brukere har etterspurt: en fullverdig app, til både iPhone og Android.

– Dette er kanskje den viktigste lanseringen vi har hatt på FINN, siden lanseringen av FINN, proklamerer administrerende direktør Christian Printzell Halvorsen på førpremieren av selskapets nye mobilsatsning.

Raskt, sømløst og personlig

Halvorsen viser så et mørkt bilde fra paveinnsettelsen i 2005, og et bilde fra samme vinkel under innsettelsen av Pave Frans i 2012. På sju år har det skjedd enormt mye, og på det siste bildet fra Petersplassen lyser det blendende sterkt fra mobiltelefoner. Det hersker liten tvil om at smartmobilens inntog har forandret våre brukervaner.

Verden i endring.
Verden i endring.Foto: via-FINN.no

Målet til FINN har vært å lage en brukeropplevelse som er rask, som fungerer sømløst på flere plattformer og som er personlig. Blant annet innebærer dette at du får en egen brukerprofil og noe de kaller "FINN-strømmen," hvor du får forslag til produkter, basert på hva du har søkt på tidligere.

30-40 000 nye hver måned

Erlend Schei, leder for FINN Labs overtar. Han snakker litt om trender og brukermasse. Hos FINN vokser antall brukere fra mobiltelefoner og nettbrett med rundt ett prosentpoeng per måned. For dem betyr det mellom 30 og 40 000 nye brukere.

– Vi hadde én prosent av brukerne som bruke FINN på mobilen i 2010, og nå er tallet 41 prosent. Omtrent i februar neste år vil vi ha flere brukere på mobile enheter enn på desktop, sier Schei.

Fordelingen i dag er 59 prosent på "desktop" (eller PC), 26 prosent på mobil og 15 prosent på nettbrett. Schei forteller dessuten at den nye mobiltrafikken kommer på toppen; At det ikke er snakk om kanibalisering. Han kommer også med en betraktning som i alle fall Android-leieren kanskje bør vende det døve øret til:

– Norge er "annerledeslandet". Android vokser i hele verden, men ikke i Norge. Blant våre nye brukere kommer 3 av 4 fra iOS, og den siste fjerdedelen fra Android. Og 9 av 10 nettbrett er iPader, forteller Schei.

Les mer: Apple og Samsung på salgstoppen i juli

Arnstein Teigene, sjef, apps, i FINN.no fortalte om de nye funksjonene i appen.
Arnstein Teigene, sjef, apps, i FINN.no fortalte om de nye funksjonene i appen.Foto: V. Haugen, Mobilen.no

Lanserer ny app på mandag

Per i dag har FINN kun en app for innlegging av annonser på Torget og en egen iPad-app, i tillegg til en mobiltilpasset nettside. Med den nye appen vil du få en helt ny design, med søk som fungerer raskerere enn du er vant til, brukerprofil (valgfritt) og tilpasset innhold via FINN-strømmen. I nettbrettversjonen kan du også navigere med to tomler samtidig, på hver sin side av skjermen.

FINN-appene, og den nye mobilnettsiden, lanseres mandag 25. august.

Les også: – Ikke la mobilversjonen være en ettertanke

 

(Kilder: pressekonferanse)

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen