Illustrasjonsbilde: Slike sponsede annonser kan være ulovlig, ifølge nordiske forbrukerombud. (Foto: Niklas Plikk, Hardware.no)

– Slik reklame er ikke lov

Nordiske forbrukerombud er kritiske til snikreklame på Facebook.

Forbrukerombudene i flere nordiske land truer Facebook med rettssak, med mindre Facebook slutter å publisere uønsket reklame i brukernes nyhetsstrømmer.

Uønsket reklame

Du har sikkert sett det selv. Når du blar deg nedover i nyhetsstrømmen dukker det plutselig opp en beskjed at en kamerat har likt en selskap, og du får spørsmål om du også vil like siden og selskapet. Helt nederst i hjørnet av posten står det at det egentlig er snakk om en sponset post, som selskapet har brukt penger for å få frem på nyhetsstrømmen din.

Dette er et rimelig nytt fenomen i Facebook, og kom som et ledd i at du kan betale for å gjøre postene dine sett av flere.

Betaler for promotering

I praksis betyr det at hvis du for eksempel bruker Facebooks «Check in»-funksjon,, er ikke dette noe som vanligvis dukker opp på nyhetsstrømmene til vennene dine. Facebook lar imidlertid selskapene du liker eller sjekker inn ved "sponse" hendelsen, slik at den blir sett av drøssevis av vennene dine.

– Det sosiale nettverket bryter sannsynligvis med det europeiske direktivet for integritet ved elektronisk kommunikasjon, ved å la selskaper annonsere direkte i brukernes nyhetsstrøm, forteller den Gry Nergard fra Forbrukerombudet til IDG News.

Nordisk enighet

Det er ikke bare forbrukerombudet i Norge som synes Facebooks praksis er oppsiktsvekkende. Både det svenske og danske forbrukerombudet mener annonsene kan sees på som uønskede meldinger. I et brev til EU-kommisjonen gjør de det klart at de er skeptiske til de sponsede innleggene.

For at slik annonsering skal være lovlig må brukere ha godkjent det, og det må være frivillig, noe det ikke er i dag.

– Vi tror det de driver med kan være ulovlig, sier Nergard til IDG News.

Kan ende opp i rettssalen

I første omgang vil forbrukerombudene ta direkte kontakt med Facebook, og forsøke endre måten de presenterer annonserer på. Hvis dette ikke når frem vil antageligvis EU-kommisjonen ble inkludert i saken, og granske Facebooks metoder.

– En siste løsning er å dra dem foran en domstol, avslutter Nergard.

(Kilde: Idg.se)

Kommentarer (31)

Forsiden akkurat nå

Til toppen