Snakker om lettvekter... (Bilde: Dan Little, HRL Laboratories, LLC)

Metallet som er flyindustriens våte drøm

Se Boeings video av materialet som består av 99,99 prosent luft.

I flyindustrien har det av forståelige grunner alltid vært fokus på vekt, og da er det ikke så merkelig at flyprodusentene også er på jakt etter nye materialer. Nå har Boeing sluppet en video der de presenterer det «letteste metallet noensinne» – eller i hvert fall metallstruktur.

Supermaterialet går under navnet microlattice, som kan oversettes til mikrogitter på norsk. Dette gitteret bruker et metall og har en struktur som gjør det svært lett og luftig. Ifølge forskerne som har utviklet det, består microlattice av 99,99 prosent luft – noe som praktisk talt gjør det langt lettere enn en fjær.

Materialet er ikke flunkende nytt – vårt nå integrerte søsternettsted Teknofil omtalte det allerede for fire år siden – men videoen Boeing har snekret sammen kom først tidligere denne måneden og er så avgjort verd en titt.

For ordens skyld nevner vi at det er forskere ved HRL Laboratories som har utviklet materialet. HRL Laboratories er delvis eid av Boeing.

Hult som et bein

For at et materiale skal være så lett som mulig må det også bestå av så mye luft som mulig. Forskerne sammenligner det gjerne med et ben fra et menneske eller dyr, som jo har en fast overflate, men består av mange hulrom på innsiden.

Selve metallet er en legering av nikkel og fosfor som legges på et polymer, som deretter fjernes. Det man da står igjen med er en hul struktur med metallvegger som ikke er mer enn hundre nanometer tykke – 1000 ganger tynnere enn et menneskehår.

Da er det ikke så merkelig at man kan si at materialet i hovedsak er luft. Og i tillegg til å være ekstremt lett, kan materialet absorbere store mengder energi – og det går tilbake til sin mer eller mindre opprinnelige form etter å blitt komprimert. Dette gjør det totalt sett til et av de letteste og sterkeste materialene vitenskapen kjenner til.

Boeing ser for seg at materialet kan brukes til å lage lettere fly, noe som naturlig nok vil være drivstoffbesparende. Men det vil også kunne brukes i andre typer kjøretøy, i batteriindustrien eller for den saks skyld til å dempe støt eller slag.

Grafén er er annet vidundermateriale:
Endelig kan «superstoffet» grafén bli enklere å masseprodusere >>>

(Kilder: BGR | Wikipedia)

Kommentarer (15)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen