Sniktitt

Slik blir FIFA 13

Dette er hva du kan glede deg til i årets fotballfest.

LONDON (Gamer.no): 2+2=4. Det som kastes opp i luften ramler ned igjen. Ingenting beveger seg raskere en lyset. Kvadratroten av 4 er 2. Jorden går i bane rundt sola. Entropien til et isolert system kan aldri minke. FIFA kommer hvert år.

Den nest siste setningen der måtte jeg slå opp. Den er derimot ikke mer selvsagt enn den siste, som jeg på ingen måte trengte å slå opp, og som attpåtil ikke er et termodynamisk aksiom. Likevel inntreffer EAs årlige fotballfest med en naturlovs regelmessighet. Nesten like sikkert er det også at den nyeste FIFA-utgaven blir spillet som, i år igjen, hyppigst er å finne under nordmenns juletrær. Vi pakket dermed en bag full av store forventninger, og dro for å finne ut hva det er du får til jul.

Forandringer

EA Canada gav oss en grundig gjennomgang av hva de har i tankene. Gameplay-produsent og tidligere jamaicansk landslagsspiller Aaron McHardy var i det detaljerte, tekniske hjørnet i det han tok oss møysommelig gjennom flere av de nye mekanikkene i FIFA 13.

Ifølge McHardy har det vært et hardnakket fokus på å forbedre de store forandringene som ble introdusert i FIFA 12. Dette betyr blant annet en oppgradert fysikkmotor. Men denne oppgraderingen skjer som en liten del av et større perspektiv, nemlig å implementere mer dynamikk og variasjon i kampen om ballbesittelse.

Les også:
Anmeldelse: FIFA 12
Anmeldelse: Pro Evolution Soccer 2012

Dytt og dra

Om to spillere for eksempel ligger side om side, skal nå systemet ta hensyn til mange flere faktorer, slik at spillerens egenskaper i større grad gjør seg gjeldende for utfallet. Vi ble vist en video av FIFAs nye pin-up, Messi, i det han under press famler og snubler seg vei gjennom et utall forsvarere, samtidig som han beholder kontroll over ballen. Dette er noe EA vil gjenskape.

Spillere under press vil bli nødt til å bruke mange, mindre berøringer for å beholde kontroll, noe som fører til at de spillerne med god ballkontroll får utnyttet denne fordelen bedre enn i de tidligere spillene. Ting som balanse, dribling og andre attributter, vil også gjøre seg mer gjeldende i selve gameplayet. Dermed er det enklere å merke at man styrer en god spiller som Messi, ettersom man får utnyttet hans styrker mer effektivt.

Trimmet fysikkmotor

Og her blir McHardy herlig detaljert og teknisk av seg. Ved mange anledninger ville man i FIFA 12 se to spillere løpende i duell ved siden av hverandre, der den ene henger armen sin opp i fysisk, anatomisk og biologisk forunderlige stillinger. Ikke bare ser det teit ut, men det signaliserer i følge McHardy om programfeil i spillernes fysikk. Om for eksempel Messis arm tvinges bak ryggen på ham, vil nødvendigvis overkroppen hans til slutt følge etter, han vil miste balansen, og sannsynligvis lukte litt på gresset. Dette har til nå ikke skjedd i FIFA, der armen bare ville blitt vendt og vridd ut av sin naturlige stilling, uten at overkroppen så ut til å bry seg.

Løsningen? Løs opp hoftemusklaturen og vips er kampen om ballen hakket mer fasettert. Styrken spillere har i hver kroppsdel er nå fastsatt for å få naturlige utfall av slike situasjoner. Mange slike justeringer er gjort for å utvikle fjorårets fysikkmotor, og dermed også duellmekanikken.

I FIFA 12 så man også spillere som på grunn av nevnte fysikkmotor ble fanget i høyst ufrivillige tumulter i etterkant av hodedueller. Dette kommer ikke til å skje i FIFA 13, der et nytt system for hvem det er som skal reise seg først innføres.

Bedre førsteberøring

Noe av det virkelig store nye, som også kommer til å gi seg store utslag i spillmekanikken på flere måter, er det nye systemet for førsteberøringer. Vi ble servert det ultimate eksempelet på hvorfor de følte dette var nødvendig, et eksempel de fleste som har spilt FIFA 12 nok kan kjenne seg igjen i: Når angripende lag lomper en lang løpeball over motstandernes forsvar, sprinter forsvarsspillerne bare bort til ballen, legger den steindød på bakken foran seg, og fortsetter spillet som om det de nettopp gjorde ikke var millenniets beste ballnedtak. Hver gang før, men ikke nå lenger.

For om du i FIFA 13 styrer en forsvarer med bevegelighet som en pingvin og ballkontroll som boblefrakken til Arséne Wenger, er det muligens lurest å sause den ballen over tribunetaket før du driter deg ut. Det vil med andre ord bli ren gambling å velge å dempe en slik ball rett foran jagende målkåte angrepsspillere.

Dette er fordi det nå legges mye mer vekt på forskjellige faktorer når en spiller tar imot ballen. Hvor hard er pasningen, hvilken vinkel kommer den fra, hvor høy er den, hva slags vær og underlag er det, hvor god ballkontroll har spilleren din. Slike ting avgjør nå hvor god berøringen blir, og dermed blir det større forskjell på nedtakene til henholdsvis Zat Knight og David Silva. Du som spiller må også bli smartere i pasningsspillet, ettersom man nå må ta hensyn til spillernes ferdigheter, og dette vil igjen gjøre opplevelsen mer realistisk.

Intelligente medspillere

Nyheten vi oppfattet som desidert mest fundamental, er den nye intelligensen medspillerene dine har fått. EA har ønsket å menneskeliggjøre den kunstige intelligensen til datakontrollerte spillere. Angriperne dine finner rom bedre, de vil gjør flere, bedre løp, vingene dine vil bli mer aktive, midtbanespillere vil gjøre flere løp fremover, de vil bli flinkere til å bøye løp unna offsidefella — du vil i det hele tatt få mange flere alternativer å jobbe med.

Noe som ga mange FIFA 12-spillere blanke isser, var angrepsspillernes bevegelser fremover på banen. Du kunne for eksempel sende Ben Arfa på løp ut i det perfekte bakrom, og akkurat i det Cabaye skal til å gi gjennombruddspasningen som hadde gjort Xavi religiøs og Iniesta homofil, velger den lille rakkern å stoppe løpet, noe som ofte inspirerer opp til flere høylydte forespørsler rundt hva i helvete det er han driver med.

I FIFA 13 får derimot medspillerne dine mulighet til å holde igjen løpene sine, men fortsatt være vendt i retning det åpne rommet, og Ben Arfa slipper å gi opp løpet sitt to skritt før offsidelinja. Dermed er det for det første enklere å lese hva lagkameratene dine tenker, og for det andre løper spillerne dine smartere.

Medspillere tenker nå også to skritt lenger enn før. Om du har vunnet ballen og skal til å sette igang et angrep, vil ikke bare den spilleren som sannsynligvis vil motta ballen neste gang posisjonere seg deretter. Også den spilleren som sannsynligvis vil motta ballen etter der igjen vil begynne å tenke på å posisjonere seg smartere i forhold til det som foregår. Dette betyr at i det du har ballen, har du samtidig opptil flere medspillere som to steg i forveien kalkulerer hvor stor sannsynlighet det er for at de blir involvert i angrepet, og oppfører seg på bakgrunn av dette.

Driblenerd, gled deg

Du får selv også muligheten til å oppføre deg smartere (en mulighet opp til flere av oss muligens burde gripe tak i med begge hender). For driblesystemet har nå blitt mer intuitivt og hakket dypere enn den gamle knappebonanzaen vi har sett siden FIFA 10. Knappenerder kan derimot slappe av, såvidt vi vet er ingenting fjernet. Men driblingen er nå mer avhengig av hva du gjør med venstrestikka, ikke hva du gjør med skulderknappene og høyrestikka.

Spillerne dine vil ha flere og mer presise berøringer på ball, alt ettersom du beveger venstre stikke. Det er også lagt til rette for et mer realistisk en-mot-en-system, der du nå settes i stand til å hele tiden være vendt mot målet mens du dribler. Kontekstbaserte finter og dragninger, som vi også så noe av i FIFA 12, skal gjøre hardhendt triggerbruk og hysterisk stikkeflikking unødvendig. Det blir enklere å sette kreative løsninger ut i live, og om du har fotballforståelse og fingerspitzengefühl skal du kunne dra nytte av driblesystemet i større grad enn før.

Les også: Anmeldelse: FIFA Street

Frispark

Alternativer ser ut til å være et gjennomgangstema i årets FIFA, også i frisparksystemet. Det skal ikke lenger være slik at du må ha din egen Juninho for å kunne score mål på dødball, slik fjorårets system ga inntrykk av ettersom alle med mindre enn 80 i frispark så ut til å være konsekvente i sitt ønske om å fremstå som absolutte idioter.

I FIFA 13 skal det være mulig å sette opp mange forskjellige spillere rundt frisparket, man skal kunne hoppe over ballen opp til flere ganger, og det vil i det hele tatt bli rom for mange bråkjekke kombinasjoner. Dette gjør at du ikke alltid trenger å skyte direkte for å score.

Forsvarsmessig blir du også i stand til å legge til spillere i muren, kun ved å styre spilleren bort i enden av den. Hva med en mur av ti spillere? Helt opp til deg. Du kan også velge å sende mannen ytterst i muren løpende frem mot frisparktager om du tror det kommer et bråkjekt forsøk. Litt overrasket ble vi også, i det McHardy forteller oss at det nå blir mulig å jukse. Joda. Juks i FIFA. Foreløpig begrenser dette seg til å lure muren nærmere frisparket, men pass på, de gule kortene sitter løst om dommer tar deg på fersken. Så er da spørsmålet hvem i muren det er som får kortet.

Konklusjon

Oppgradert fysikkmotor, ny førsteberøringsmekanikk, masse nye alternativer i angrepsspillet, oppdatert og videreutviklet driblesystem, flere alternativer ved frispark — i det hele tatt vil FIFA 13 by på en hel rekke nye elementer. Og det er fortsatt en stund igjen til jul.

I tillegg til dette kunne EA ramse opp en rekke mindre justeringer han ikke ville utdype videre: Ny dommerintelligens, mange flere typer pasninger, haugevis av nye animasjoner, mulighet til å skjerme ballen ut av spill, Kinect/Playstation Move-støtte, mer menneskelig datamotstand, og han lovet plenty andre tillegg før lansering. Sammen med de litt større forandringene, kan disse justeringene fort gi seg store utslag i det faktiske gameplayet.

Og så må vi huske at endringer i én fase av spillet, har store ringvirkninger på også de fleste andre områder. For eksempel vil den nye førsteberøringsmekanikken ikke bare endre førsteberøringene, men den vil forandre tempoet, forandre det å forsvare seg, forandre det å angripe, og i det hele tatt forandre måten spillet føles der du sitter med kontrollen i hånda.

Forventningene er alltid store når EA Sports hvert år trekker presenningen av flaggskipet sitt. Blir FIFA 13 et antiklimaks etter forventningene skapt av fjordårets store omveltninger? Av det vi kan skjønne: Neppe.

Les også: Anmeldelse: UEFA Euro 2012

FIFA 13 kommer i september/oktober 2012. Vi opplevde spillet på et pressearrangement i London. Reise og opphold ble betalt av Electronic Arts.

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen