(Bilde: Funcom)

Slik blir du spillutvikler

Det er mer en livsstil enn et yrke, og faglig innsikt er en forutsetning.

The Secret World kom på lufta for en måned siden. Mange drømmer om å være med på en slik megasatsing, og Hardware.no har snakket med Øystein Eftevaag i Funcom for å få noen tips. Han er leder for programmeringsteamet og har ansvaret for all ny teknologi i prosjektet.

Mens utviklingen av et spill for 30 år siden kunne være et enmanns-stunt, kreves det nå store ressurser å få de mer avanserte spillene på lufta.

Øystein forteller at det startet med en gruppe på 20-30 mennesker. Den vokste gradvis ettersom utviklingen skred fram, og nærmere 200 var engasjert med forskjellige oppgaver da lanseringen nærmet seg.

Øystein Eftevaag ledet programmeringsteamet bak The Secret World.
Øystein Eftevaag ledet programmeringsteamet bak The Secret World.

Det dreier seg om et samarbeide mellom forskjellige miljøer og mennesketyper:

– Vi har spilldesignerne som bidrar med ideene og utformingene og legger opp hva som skal skje. Så har vi artistene, de som står for den visuelle biten, som kunstnerisk utforming av landskap og karakterer. Til slutt har vi programmereren som gjør det mulig for de andre gruppene å få gjort det de ønsker. Han lager motorene, verktøyene, funksjonaliteten, og all støtten for den type spill som designerne vil lage og for det visuelle som artistene vil lage.

– Svært avansert IT

I følge Øystein er dette noen av de mer komplekse områdene du kommer bort i innen IT. Da tenker han spesielt slike massive multiplayer onlinespill som Funcom utvikler. De har massive og avanserte kodebaser, og oppgavene dekker alt fra databaseskalering, serverkommunikasjon, lastbalanseringsteknologi for servere og nettverk på low level-stadiet, til grafikk, 3D- og renderteknologi. At prosjektene dekker alt fra A til Å, gjør dem spesielt utfordrende, mener Øystein.

Hva slags folk ser du etter når du vil ansette spillprogrammerere?

– Jo større prosjektet er, jo mer spesialisering blir det, men solid programmering ligger i bunnen uansett. Når jeg skal ansette folk ser jeg etter dem som brenner for og er interessert i både spill og programmering. Den typen folk som vil ha en 8-4-jobb ville ikke fungere, dem vi vil ha i spillindustrien er så interessert at de drar opp opensource om kvelden fordi de synes det er gøy. Jeg er på jakt etter folk som holder på med det på fritiden og bruker tid og ressurser på opensource-prosjekter, på demoscenen og på liknende ting. Altså på den typen aktiviteter som i starten var grunnlaget for The Gathering og slike samlinger. Det er prosjekter som har de samme kvalitetene vi trenger for å utvikle spill, med avanserte 3D-teknikker og kreativ programmering.

Tempelridderne i The Secret World hadde hjelp av over 200 engasjerte utviklere til å komme på lufta.
Tempelridderne i The Secret World hadde hjelp av rundt 200 engasjerte utviklere til å komme på lufta.

Hvordan blir man spillutvikler?

– Første steg er å lære grunnleggende programmering. Deretter må en få hendene litt skitne og installere en spillmotor, som det finnes mange tilgjengelige av. Unity er veldig populært nå, og det samme er XNA fra Microsoft. Deretter er det å kaste seg ut i det og se hvordan spillmotoren er bygd opp. Lag for eksempel en klone av et enkelt spill og ta det derfra. Det gjelder å lage så mange enkle spill du kan, så du kan få eksponering av flest mulig forskjellige områder.

– Lær grunnprinsippene først

Når du er på det stadiet at du kan lage enkle spill selv, anbefaler Øystein at du tenke mer på områder du er spesielt interessert i. Det kan for eksempel være nettverksprogrammering, 3D-programmering, database og lagring, generell spillprogrammering som kunstig intelligens og så videre. Her er det mange spesialiseringer å velge mellom, men det er viktig å kjenne grunnprinsippene først.

– Det viktigste for å få jobb i denne bransjen er at du behersker spillprogrammering som et helhetskonsept. Spillspesialiseringen kan du tenke på etterpå, sier Øystein.

Men er ikke 3D- og konstruksjonsprogrammer også en vei inn til spillverdenen?

– Jo, om man vil lage modellene bruker man programmer som 3D Studio Max, Maya, Blender og så videre, men det er ytterst få som både lager modellene, grafikken og står for programutviklingen selv. De som lager modellene har gjerne grafisk design og kunst i bagasjen.

I følge Øystein følger utviklingen av spill inndelingen eller skillet mellom kunst og mekanikk. De fleste personlighetstyper er flinke til en av delene, ytterst få mestrer begge:

– Nå er spillene blitt altfor avanserte til at en kan gjøre alt alene. To til tre-persons prosjekter kan til nød gå. De som har øye for kunst er som regel ikke programmerere og omvendt. Programmererne er sterke på den matematiske delen. Det er den mer tekniske biten, utviklingen av motorene og verktøyene, som driver teknologien.

Kan du til slutt si noe om hva en trenger av maskinvare for å starte med spillprogrammering?

– Det kommer an på hva programvaren skal gjøre. Å kompilere en fungerende versjon av The Secret World krever en ganske heftig maskin, men den som vil begynne med spillutvikling trenger verken en ny eller en spesielt kraftig maskin. Har du imidlertid holdt på med det en stund og begynner å leke med mer avanserte 3D-teknikker, som ray tracing, er du kommet på et nivå der du trenger heftige maskiner med kraftige skjermkort og prosessorer. Men det tar en stund før det blir nødvendig.

Les også:

Kommentarer (38)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen