Post- og Teletilsynet mener du lures av operatørenes vennetjenester. (Bilde: Elena Korenbaum / Istockphoto)

Slakter venne-abonnementene

Post- og teletilsynet har tatt frem kalkulatoren og gått mobiloperatørenes venneløsninger nærmere etter i sømmene. Resultatet er nedslående for alle mobilkunder som er med i en venneløsning via operatøren sin.

Med i undersøkelsen er vennetjenestene til både Telenor, Netcom, Tele2 og Chess.

Med flere ulike ringemønstre som bakgrunn, har tilsynet regnet seg frem til at venneløsninger uansett ikke kan utkonkurrere de rimeligste mobilabonnementene, skriver Inside Telecom (krever abonnement).

Ikke engang om tre av fire samtaler går til andre mobilabonnenter med samme venneløsning, vil det lønne seg fremfor et vanlig billigabonnement.

Over tusen ringeminutter

Unntaket er, ifølge tilsynet, hvis du har et forbruk som er sju ganger så høyt som den gjennomsnittlige mobilbrukeren. Ut ifra tilsynets tall må du ringe minst tusen minutter i måneden før venneløsninger vil lønne seg.

På Post- og teletilsynets nettsider kan du lese hele rapporten (PDF) »

Amobil har tidligere testet venneløsninger, og kåret Netcom Venner til det beste alternativet.

- Passer ikke for alle

Telenor mener at deres venneløsning, Fri Venner, er et godt abonnement for dem det er beregnet på, og at det passer til de aller fleste kundene som har valgt det.

- Men det passer ikke for alle, og du må ringe mer enn gjennomsnittet for at det skal lønne seg, sier informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, til Amobil.

Han påpeker at Telenor har en høy markedsandel, slik at mange som velger Fri Venner vil gjøre mange av samtalene sine i Telenors nett. Krokan mener også at det er enkelt å sjekke om vennene dine har Telenor-abonnement, siden du kan sende en SMS med "venn" til 1999 og finne det ut.

- Post- og teletilsynet har heller ikke tatt hensyn til de ulike operatørenes markedsandeler i undersøkelsen sin, bemerker Krokan.

- Tilsynet villeder forbrukerne

Heller ikke Netcom er fornøyde med utregningene til Post- og teletilsynet:

- Jeg synes det er ille at noen som påberoper seg å veilede forbrukerne faktisk ikke gjør noe annet enn å villede dem, sier Netcoms kommunikasjonssjef Guri Wormdahl.

Hun mener at tilsynets prissammenlikningen er helt på jordet, og at den gjennomsnittskunden tilsynet har regnet seg frem til i praksis ikke eksisterer.

- Du kan ikke putte alle de ulike vennetjenestene på markedet i en bøtte, røre godt sammen og dele opp i et gitt antall hauger og si at man har et gjennomsnittprodukt, mener hun.

Hun påpeker også forskjellen mellom de ulike venneløsningene. Mens noen andre operatører har venneløsningen som et eget abonnement, er Netcoms venneløsning en ekstratjeneste som kan brukes i tillegg til andre Netcom-abonnement.

- Vi gjorde nylig vennetjenesten tilgjengelig for Youngtalk-kundene våre, og tusenvis har skaffet seg den. Her er det snakk om kunder som får kontrollabonnementet sitt betalt av foreldrene. Og er det noen som vet hvordan man skal få mest mulig ut av ringekronene sine, så er det Youngtalk-kundene, mener hun.

Noe av grunnen til at så mange Youngtalk-kunder har fått seg Venner kan muligens tilskrives det faktum at alle som tegner nytt abonnement eller viderefører det gamle, får tjenesten gratis frem til 1. juni.

(Kilder: Inside Telecom, Post- og Teletilsynet)

Kommentarer (16)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen