Skandiabanken forsøkt svindlet

Skandiabanken varsler i dag at de har stanset et svindelforsøk mot sine kunder. Via mail har fremmede forsøkt å villede deres kunder inn på falske nettsider for å få tilgang til deres bankkonto. Skandiabanken har nå fått stengt den falske nettsiden.

Ba brukere gi fra seg pålogningsinfo
Kriminelle har på måfå sendt ut mail til norske mailadresser i dag. Mailen har rettet seg mot kunder i Skandiabanken og forsøker å lede disse inn på en falsk nettside. Ifølge Teknisk Ukeblad, som har fått tak på en kopi av mailen, står det følgende å lese i den falske meldingen:

- Kjære kunde. Vi har nylig gått gjennom din konto, og vi mistenker at det har skjedd en uautorisert transaksjon. Å beskytte din konto er vår førsteprioritet. Vennligst bekreft din konto i banken ved å klikke på lenken.


Skandiabanken varsler om svindelforsøket på sine sider.

Kriminelle har oppdaget Norge
Skandiabanken er klar over svindelforsøket og melder på sine sider at de har fått stengt av den falske nettsiden. De ber sine kunder om å ikke stole på slike henvendelser.

- Skandiabanken sender aldri ut e-post hvor vi ber om kundeinformasjon, så slett denne type mail, skriver de på sin forside.

Denne typen form for svindel er svær vanlig og er velkjent i flere land, men så langt har norske bankkunder vært skånet for de store angrepene. Ifølge sikkerhetsekspert i F-secure har det derimot kun vært et tidsspørsmål før slik svindel også vil komme hit til landet. Nå kan det virke som om kriminelle har fått øynene opp for norske bankkunder.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen