Skal kapre Kina

Nokia spår at antallet mobilabonnenter vil øke fra dagens 370 millioner til 650 millioner innen utgangen av 2008. Selskapet ønsker seg en bit av kaka, og skal nå kapre nye kunder i Kina.

David Ho, lederen for Nokia (China) Investment Co Ltd, sier til China Daily at de skal vinne nye brukere ved å introdusere lavpris-telefoner til mindre byer og tynt befolkede områder. - Veksten i mobilabonnementer i de store byene sakker ned siden penetrasjonen i disse markedene allerede er høy, sier Ho.

Han ser for seg at Nokia kan tjene stort på å selge billigtelefoner i områder hvor mobilbruken i dag er lav. Selskapet skal derfor satse på å utvide salgsnettverket sitt i små byer, hvor veksten nå er størst.

Flere produsenter, inkludert Nokia og Motorola er i ferd med å slippe såkalte ultralavkost-telefoner i Kina, som kan koste så lite som 200 kroner ($30). Disse vil kun tilby grunnleggende funksjoner som samtaler, SMS og svart/hvitt-skjermer.

Kinesisk 9500
Nokia skal også gå agressivt til verks og introdusere Kina for avanserte telefoner for å vinne proffbrukerne. Finnene har planer om å slippe kinesiske versjoner av 9300 og 9500 til neste år, og jobber nå med å utvikle kinesiske versjoner av operativsystemet disse telefonene bruker, skriver China Daily.

Det finske selskapet er allerede Kinas største mobilprodusent, og har laget 200 millioner telefoner i landet, hvorav halvparten har blitt eksportert. Nokias første kinesisk-produserte telefon så dagens lys i 1996.

(Kilder: Forbes.com, Xinhuanet.com)

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen