Sjekk Gyrills ubegripelige mobilregning

[NA24]: Tidligere dommerfullmektig Gyrill Glambek i Bergen har mobilabonnement hos Telenor. I forrige uke så hun seg nødt til å kontakte mobilselskapet for å få hjelp til å forstå regningen.

Som bildet av fakturaen viser (se hele fakturaen her (PDF)) kan det se ut til at Gyrill betaler mer for å ringe kunder innen Telenors eget nett enn til mobilnumre tilhørende konkurrerende selskaper.

Ifølge regningen har Gyrill betalt 232,74 kroner for 679 samtaleminutter til mobilnumre i andre nettverk. Det gir en minuttpris på 34 øre. Til kunder i Telenor Mobils eget nett har hun betalt 528,57 kroner for 895 samtaleminutter. Snittprisen her blir 59 øre per minutt. Det betyr igjen at samtaler til Telenor Mobils egne kunder tilsynelatende er 74 prosent dyrere enn om hun ringer venner som har abonnement hos andre selskaper.

- Jeg burde nesten be alle mine venner og bekjente til å bytte fra Telenor slik at det blir billigere for meg, ler Glambek overfor NA24.

I tillegg til prisgåten inneholder fakturaen et vell av ulike datoer. En kjapp opptelling viser at Gyrill må forholde seg til hele 12 ulike avregningsperioder på én og samme faktura.

Mobilen.no kommenterer:
Et kjapt søk i tjenesten Ringepriser viser at Gyrill kunne spart bortimot en tusenlapp per måned * ved å bytte til rett abonnement fra One Call, Lebara eller Chess med samme forbruk. Hun kunne spart rundt 600 kroner per måned med det mer passende Telenor-abonnementet FriPrat.

Finn billigste abonnement for deg:
Bruk vår tjeneste Ringepriser

Enig i at regningen er for komplisert
Overfor Bergens Tidende (BT/bt.no) innrømmer Telenor at noe må gjøres.

- Denne fakturaen er ikke god nok, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til BT.

Han understreker at det ikke er dyrere å ringe innenfor Telenors nett enn utenfor, selv om det ser slik ut på fakturaen. Ifølge Meling ligger forklaringen i at Gyrills abonnement, Supersim L, inkluderer ringetid på 500 minutter og 500 tekstmeldinger.

- Tilfeldigheter kan ha gjort at Glambek har brukt få av de gratis ringeminuttene til å ringe Telenor-kunder, sier Meling til BT.

Startgebyrer og samtalelengder bidrar også til å komplisere fakturaen.

- At Gyrill nylig skiftet abonnement gjør det enda vanskeligere å lage en oversiktlig faktura, sier Meling.

Har bedt om forenkling
Han konkluderer uansett med at fakturaen er for lite gjennomsiktlig.

- Vår fakturaavdeling i Skien har fått i oppdrag om å forenkle mobilfakturaene og jeg regner med at det ikke vil ta lang tid før vi kan gi kundene vår noe som er lettere å forholde seg til, sier Meling til NA24.

- Viser ikke dette uansett at mobilabonnementer er blitt alt for kompliserte?

- Nei, det mener jeg ikke. Men det er klart at vi har en jobb å gjøre med å sørge for at våre kunder til enhver tid har det abonnementet som passer best. Også på dette området har vi forbedringspotensiale, sier en åpenhjertig Meling.

Pessimist
Glambek har liten tro på bedring.

Hun sier hun har ringt Telenor flere ganger for å skifte abonnement, og at hun har prøvd ut flere typer som skulle være rimeligere og bedre tilpasset hennes forbruk.

- De har et virvar av abonnementer som er umulig å skjønne. Det virker ikke som selgerne deres skjønner dem heller, sier hun.

* Prissammenligningen gjelder månedspris, inkluderte minutter og meldinger, pris per minutt/SMS/MMS, og bruk av datatrafikk, samt tilgjengelige tilleggstjenester.

 

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen