Test Simonsen Freeway F-510

Freeway F-510 er som en traktor, en litt gammel og utdatert sådan. (Bilde: Audun M. Solheim)

Her er den norske barskingmobilen

Den første norske mobilen siden nittitallet er et komplett mageplask.

Konklusjon

dsad
+ Robust
+ Dobbelt-SIM og Walkie talkie
+ Fantastisk batteri

dsad
- Håpløs å bruke
- Dårlig som telefon
- Ribbet for funksjoner
-Burde tålt mer vann

Mens Sverige og Finland gjør det stort med sine mobiltelefoner, må vi nordmenn gå stille i gangene når det kommer til nasjonal mobilproduksjon.

Vi kan ikke slå oss på brystet med annet enn marginale produkter i mobilsjangeren, og Simonsen Freeway F-510 vil neppe endre på dette.

Grunnen er ikke at F-510 er laget i Kina og ikke Norge, for vi vil fortsatt påstå at dette er en norsk mobiltelefon. Derimot hører F-510 hjemme i den heller marginale gruppen av robuste mobiltelefoner.

Sonims tvilling?

Vel finnes det etterhvert flere robuste mobiltelefoner å velge blant, men i den mest robuste klassen, som F-510 forsøker å få innpass i, er det først og fremst nisjeprodusenten Sonim som er alternativet. Nettopp Sonims modeller ligner ved første øyekast svært mye på F-510, og det er fort gjort å få inntrykket av at F-510 har nærmere slektskap med Sonims modeller enn det Simonsen hevder.

Hvilke telefoner F-510 ligner på spiller kanskje ikke så stor rolle, og her på berget er vi godt fornøyd bare med å kunne slå oss på brystet over en telefon med Simonsen-navnet på. De som har levd noen år husker Simonsen for de vanntette beistene av noen mobiltelefoner de lagde i forrige årtusen. Siden den gang har har det vært stille rundt Simonsen-navnet, med unntak av en GSM-telefon i bordformat lansert for et par år siden.

Håpløse menyer

Hvorfor robuste telefoner ofte har elendige menyer som er håpløse å bruke vet ikke vi, men F-510 er dessverre en utmerket representant for nettopp dette. Menyene er trege, vanskelige å bruke og du plages med en rekke unødvendige tastetrykk. Man skulle tro at det var mulig å få lisensiert for eksemepel fem år gamle Nokia- eller Sony Ericsson-menyer og puttet inn i en mobil som dette.

Skriving av tekstmeldinger og en ordbokfunksjon som er verdt like mye som e-postfunksjonaliteten til F-510 er et eksempel på dette. Når vi forteller at F-510 ikke har e-postleser i det hele tatt forstår du kanskje hvor dårlig det ligger an.

Vi er ikke helt ferdig med å klage, for vi ble nemlig ikke imponert over lydkvaliteten når vi snakket i F-510. Verken direkte eller i telefonen eller med hodetelefoner var dette noe å rope hurra for.

Ekstremt batteri

Selv om du mot formodning skulle ønske å føre lange samtaler med F-510 må du jobbe med å tømme batteriet. Vi har sjelden testet telefoner med like god batteritid som dette. Er du uheldig så kan det være at du må frem med laderen etter en ukes tid. Har det gått så lenge at du ikke finner igjen laderen din, så kan du lade opp F-510 med den medfølgende sveiven. Denne kan være kjekk å ha hvis du er langt fra allfarvei og tom for strøm (men har husket å ta med denne sveiven).

Passe tålighet

Med det heftige utseendet Freeway har å skilte med forventet vi en telefon som tålte nærmest alt. Vi ble nok litt skuffet, selv om F-510 utvilsomt vil tåle det meste den blir utsatt for i daglig bruk, spesielt av støv og støt.

Den tålte også vannsprut, men vi fant igjen noen av vanndråpene bak batteriet, noe som ikke er spesielt lovende. Vi utsatte ikke telefonen for mer enn det SImonsen oppgir at den skal tåle, og kommer tilbake med en samletest at robuste telefoner hvor det vil bli et bonanza av mobildestruksjon. Inntil videre kan vi fastslå at F-510 er klassifisert i henhold til IP-66 og MIL810F, som begge forteller noe om hvor mye telefonen skal tåle.

Fiffige finesser

Freeway har noen spesielle funksjoner. Da tenker vi ikke på trykkskjermen, som har så lite for seg at du nesten glemmer at F-510 faktisk har trykkskjerm. Derimot er muligheten for å bruke to SIM-kort og dermed telefonnumre samtidig noe som gjør at F-510 skiller seg ut. At den i tillegg har en PMR walkie-talkie-funksjon er enda mer spesielt, og gjør at Simonsen faktisk kan påstå at denne telefonen har walki-talkie og ikke bare en kvasi-PTT-løsningen som enkelte andre produsenter er raske til å fremheve.

Tar vi med en GPS uten kart er det ellers fint lite F-510 har å skilte med av funksjonalitet. E-post har den som nevnt ikke, mens nettleseren er treg som en svensk skilpadde på ski under VM.

Konklusjon

Freeway F-510 er definitivt ikke mobilen som får Norge og Simonsen til å bli nevnt i samme åndredrag som Sony Ericsson, Bang&Olufsen og Nokia. Rett nok tåler den mer enn en vanlig mobiltelefon, men det er den ikke alene om. Når den er sjeldent tungvindt å bruke og ikke spesielt god som telefon, hjelper det lite at batteriet hadde strøket i enhver dopingkontroll og at den har dobbelt-SIM og walkie-talkie.

Om du vil ha en robust telefon med trykkskjerm er du heller ikke nødt til å holde ut med en forhistorisk klump til en stiv pris, med menyer og funksjonalitet som hadde hørt bedre hjemme i forrige årtusen. For eksempel har vi nylig testet Android-telefonen Motorola Defy, som har stor trykkskjerm og faktisk skal tåle mer vann enn Simonsen F-510.

Trenger du ikke trykkskjerm og vil ha en mest mulig robust telefon så virker det som Sonims modeller er bedre valg. Skal den i tillegg være enkel å bruke, men fortsatt tåle en sprut, kan Samsungs og Nokias robuste modeller være verdt en titt.

Les hele testen på Amobil.no

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen