Siemens kutter mobil

Siemens Mobile har slitt hardt det siste året med altfor lave salgstall, og bestemte seg etter nyttår for at noe måtte gjøres.

Med et tap på til sammen nærmere 4 milliarder kroner og en andel på verdensmarkedet på 5,5 prosent, måtte Siemens enten selge, omstrukturere eller rett og slett legge ned driften av sin mobildivisjon. Dette igjen ville resultere i et tap av ti tusen arbeidsplasser.

Det siste året har Siemens vært avhengig av inntekter fra produksjon av blant annet medisinsk utstyr og automasjonsprodukter for å være i stand til å håndtere de katastrofale resultatene i sin mobildivisjon.

Siden Siemens annonserte at de lette etter en samarbeidspartner i januar, har ryktene florert omkring hvem som skulle bli den nye samarbeidspartneren til den akterutseilte mobildivisjonen. Potensielle oppkjøpere har blant annet vært Motorola, BenQ og LG.

Nå er det imidlertid bestemt hva som kommer til å skje med Siemens Mobile. Etter lange samtaler og møter, er det nå klart at det er den taiwanske elektronikkprodusenten BenQ som tar over roret på Siemens Mobile-skuta.

Siemens betaler BenQ i underkant av 2 milliarder kroner for å overta sin mobildivisjon, og skal så kjøpe opp aksjer i BenQ for ca. 400 millioner kroner.

Dette betyr med andre ord at Siemens herved trekker seg tilbake fra markedet for personlig elektronikk, og vil heller fokusere på sin produksjon av industrielle produkter som turbiner, tog og automasjonsutstyr.

Passer ikke inn
Joerg Schaefer, sjefen for AMB Generali Asset Management, som eier aksjer i Siemens Mobile til en verdi av ca. 42 milliarder, er lettet men mener at Siemens' mobildivisjon fortsatt har en lang vei å gå, siden det vil ta litt tid før de positive ringvirkningene av overtakelsen vil vise seg. Schaefer snakket også om farene ved å ha en slik mobildivisjon som Siemens til nå har hatt:

- Forbrukerelektronikk passet aldri inn med resten av Siemens' forretningsprofil.

Et oppkjøp som dette kan være alfa og omega for BenQ. Den taiwanske elektronikkprodusenten, som også lager blandt annet PC-skjermer og CD-brennere, solgte ifjor mobilenheter for 33 milliarder kroner, og har nå blitt hjemlandets største produsent av håndsett. De har imidlertid hatt liten innvirkning på det europeiske mobilmarkedet så langt. Dette kan nå se ut til og endre seg, siden de nå kan fylle tomrommet etter Siemens Mobile, som, til tross for triste salgstall, har et stort navn i Europa.

Ben Uglow, en analytiker ved en av USAs største investeringsbanker, Morgan Stanley, karakteriserte Siemens som ”overvektig”, og indikerte at de har tatt på seg for mange oppgaver, før avgjørelsen om oppkjøpet fant sted.

- Hvis du nå prøver å selge en BenQ-telefon i en mobilbutikk i London, vil Siemens-merket være til veldig stor hjelp.

BenQ distribuerte i fjor 15,5 millioner mobiltelefoner, sammenliknet med Siemens' 51 millioner telefoner.

15 nye modeller
Siemens, som først begynte å selge mobiltelefoner i 1986, skal i år lansere hele 15 nye modeller, til tross for omrokkeringene i mobildivisjonen. Den tyske mobilprodusenten har i de senere årene tapt markedsandeler av flere grunner. De fleste av deres modeller det siste året har vært preget av et ønske om å pøse ut flest mulig mobiler, noe som mange mener har resultert i få nyheter på designfronten. På den annen side har de også brent seg på å forsøkene med å gjøre mobilen til et motetilbehør, som for eksempel Xelibri-serien. Dette, i tillegg til uheldige strategivalg og det økonomiske rotet, har gjort at Siemens måtte gi tapt mot de andre kjempene som blant andre Sony Ericsson, Nokia og Samsung.

(Kilder: Bloomberg, Mobile Pipeline, Financial Times, The Register)

Kommentarer (34)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen