Ser først på prisen

Det ser ut til at svenske ungdommer prioriterer pris og design høyest når de er på utkikk etter en ny mobiltelefon. På en god tredjeplass kommer integrert kamera, noe som etterhvert nærmest har blitt standard på mobiltelefoner.

Prisbevisst ungdom
Nærmere 30 prosent av deltagerne i undersøkelsen sier at pris er viktigst, mens 18 prosent sier at design betyr mest ved valget av mobil.

Undersøkelsen viser også at SMS er den store kommunikasjonsmåten. Hele 65 prosent svarer at de for det meste sender tekstmeldinger, mens 30 prosent svarer at de hovedsakelig bruker telefonen til å ringe med.

På spørsmål om hvilket telefonmerke deres neste telefon kommer til å ha, sier 36 prosent Nokia og 34 prosent Sony Ericsson. Deretter kommer Samsung med 17 prosent.

Undersøkelsen avdekket i tillegg at ungdommen er ressurssterke, og gjerne eier mer enn èn mobiltelefon. Hele 35 prosent svarte at de har to mobiler, mens seks prosent sa de var i besittelse av mer enn fem mobiltelfoner.

Ungdommen er heller ikke trofaste mot teleselskapene. 32 prosent oppgir at de har byttet teleselskap minst en gang. 6 prosent oppgir at de har byttet mer en fem ganger. Mens 28 prosent sier de aldri har byttet operatør. Dette er bra for å fremme konkurransen mellom de forskjellige aktørene.

Undersøkelsen er basert på svarene fra omtrent 1000 jenter og gutter i en alder opp til 20 år som besøkte sidene til halebop.se i løpet av januar.

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen