(Bilde: Montasje: Shutterstock, EA, Teknofil.no)

– De ser spillelementer i den virkelige verden

Forskere slår alarm om unge som spiller for mye (Oppdatert).

(Artikkelen er oppdatert med ny informasjon - se nederst!)

Forskere fra den Internasjonale spillforskningsavdelingen ved Nottingham Trent University i England har gjort en urovekkende oppdagelse hos unge mennesker som spiller overdrevent mye PC- eller videospill.

Ifølge Cnet News viser studien at flere av testpersonene så spillelementer også i den virkelige verden, eksempelvis helseindikatorer over hodene på folk eller objekter som ikke fantes.

"Game Transfer Phenomena (GTP)"

Hoveddelen av forskningsrapporten bygger på intervjuer med 42 "hard core gamers", altså folk som spiller langt mer enn folk flest. Alle var i alderen 15 til 21 år. Flere av dem fortalte om hendelser som forskerne nå har valgt å kalle "Game Transfer Phenomena" (GTP).

En av testpersonene fortalte at han hadde sett helseindikatorer, som i et skytespill, over motstanderlagets spillere i en fotballkamp han spilte. En annen hadde grepet etter det han trodde var en spillkontroller, men som viste seg å være en sandwich. En tredje spiller hadde vurdert å bruke en krok som han hadde i spillet til å få tak i noe i den virkelige verden.

Videre var det en av testpersonene som tok seg i å ville zoome inn på ting langt unna, som i et videospill. Akkurat det blir kanskje mulig med smartbriller om ikke så altfor lenge, men vedkommende opplevde altså å ha slike evner biologisk. Et siste funn vi kan ta med var at flere av spillerne gjorde alt de kunne for å unngå sikkerhetskameraer på gata, samt at de i korte øyeblikk fikk følelsen av at noen skulle til å skyte dem.

– Ekstremt interessante funn

Det er verdt å merke at disse opplevelsene kun varte noen få sekunder, og ofte i situasjoner som kunne minne om spillene de hadde spilt.

Testgruppen på bare 42 personer er selvsagt liten. Samtidig er dette den første studien som antyder at enkelte av de som bruker overdrevent mye tid på PC- og videospill, også tar med seg de fiktive opplevelsene ut i den virkelige verden.

– Vi tror dette er den første studien som prøver å utforske spilloverføringsfenomenet (GTP), og disse første funnene har vist seg å være ekstremt interessante. Nesten samtlige av spillerne rapporterte en eller annen form for GTP, men på forskjellig vis og med varierende intensitetsgrad. Vi vil nå følge opp med en studie med langt flere spillere, sier forskningsleder Mark Griffiths ifølge Cnet News.

Oppdatert:

Redaksjonen fikk nettopp en e-post fra psykolog og forsker Angelica B. Ortiz de Gortari ved Nottingham Trent University. Hun forklarer at studien som vår kilde Cnet News viste til ble gjennomført i 2011, på 42 svenske gamere. Dette var den første studien på det de nå kaller GTP.

En studie med 762 gamere som på nettet har fortalt om 1022 GTP-opplevelser, har imidlertid blitt publisert nå i 2014.

– Funnene i denne studien tyder på at spillernes erfaringer ser ut til å bli forsterket av virtuell utførelse, repetitiv manipulering av spillkontroller, og spillvaner. Men lignende erfaringer kan også oppstå med ikke-spillrelaterte aktiviteter. Spillernes handlinger var i de fleste tilfeller harmløse. Derimot kunne enkelte ufrivillige handlinger, hvor spilleren ikke klarte å kontrollere impulsene sine, forårsake problemer eller få dem til å føle seg utilpass, konkluderer Ortiz de Gortari i en oppsummering av studien som Teknofil.no har fått tilgang til.

Hun forklarer også mer i detalj hva dette går ut på på bloggen sin.

Et eksempel på GTP.
Et eksempel på GTP.Foto: ToonDoo.com

Forskerne registrerte også positive effekter ved spilling, særlig når det gjaldt strategisk og moralsk tenking i virkelige situasjoner.

– Undersøkelsene vi har gjort ser alle ut til å peke mot at overdreven spilling kan få spillere i noen tilfeller til å leve ut en oppførsel fra videospillet i virkelige livssituasjoner. Flesteparten av disse er relativt korte, men i et fåtall av av tilfellene kan det føre til konsekvenser som kan skade spilleren og/eller de rundt dem, kommenterer sjefsforsker Mark Griffiths.

Flere tegneserieeksempler på GTP finner du på ToonDoo.com.

En ny studie på norsk ungdom fanget imidlertid ikke opp noe slikt:
– Dataspilling er ikke skadelig »

(Kilder: Cnet News, The Telegraph)

Kommentarer (117)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen