(Bilde: DICE)

Se hvor rå PC-grafikken kan bli til høsten

PC-en er fortsatt kongen på haugen.

Electronic Arts har nå sluppet en ny video som viser hva vi kan glede oss til i November. Da kommer nemlig den nye Frostbite 3-grafikkmotoren, og ett av de første spillene som tar den i bruk er Battlefield 4.

Ny teknologi

Frostbite har vært under utvikling helt siden 2006, og blir nummer tre i rekken blir beskrevet som en evolusjon fra forgjengeren Frostbite 2. Motoren er utviklet for å kjøre på alle enheter fra iPhone til neste-generasjons konsoller, og selvfølgelig PC.

Den nye motoren gir spillskaperne nye verktøy til å lage troverdige og autentiske verdener, med større, mer levende og mer dynamiske miljøer enn tidligere.

Man lager ikke en autentisk verden uten mennesker. Ved hjelp av effekter som «parallax-animasjon» av øyne, skal virtuelle mennesker kunne vise mer følelser enn i dag, lover gjengen bak den nye motoren.

Effekten av tesselering i spill. Den er slått av til venstre, og er på til høyre. Legg merke til hvor mye mer detaljrikt fjellet er.
Effekten av tesselering i spill. Den er slått av øverst, og er på nederst i bildet. Legg merke til hvor mye mer detaljrikt fjellet er.

Frostbite inkluderer også forbedret tesselering. Dette er en funksjon som ble tatt på alvor i 2009, og har siden åpnet store muligheter for detaljnivået til grafikken i spill. Normalt har man skapt detaljer på flate overflater i spill ved å jukse med fargene, slik at det skal se ut som om et objekt er detaljert og har dybde, uten at det egentlig har det. Tesselering skaper faktisk dybde, noe som gjør effekten langt mer virkelig.

Meget kort fortalt deler tesselering overflaten inn i en rekke ørsmå geometriske former, som i sin tur heves ut av den flate overflaten. Man får da faktisk dybde på små overflater, slik som trestammer, profiler på dører eller en ruglete grusvei. Naturscener vil også få en betydelig økt følelse av at alt er naturlig.

Bedre ødeleggelse

Tidligre måtte spillutviklere bruke masse tid på å først lage trær, og deretter bruke like mye tid på å animere dem. Nå tar Frostbite-motoren seg av degge deler. Trærene plasseres ut og animerer seg selv ved å følge dynamiske vind- og værforhold. I tillegg kan trykkbølger etter eksplosjoner sette trærne i bevegelse. Alle elementer jobber sammen, fra bølger innover stranden til vinden som fører regnskyene over himmelen.

Frostbite-motoren er dessuten synonym med ødeleggelse. Alt fra gigantiske skyskrapere til autovernet langs veien kan knuses til småbiter. I nye Frostbite tar utviklerne alt et steg lenger. Armeringsjern og stålbjelker i bygninger forvitrer og bøyer seg også under en kollaps, mens støvpartikler virvler opp, stenger for synet og gjør det vanskelig å puste.

Når objekter i spill skal knuses til millioner av biter, noe som er tilfellet i nettopp slike tilfeller, er det en stor avlastning for skjermkortet at spillmotoren kan hjelpe til. Desto flere små partikler skjermkortet må jobbe med, desto tyngre er det, og en massiv støvsky vil inneholde millioner av enkeltpartikler som skal beregnes flere ganger hver sekund.

Akkurat dette har Nvidia jobbet mye med på egenhånd de siste årene, ved hjelp av sin PhysX-teknologi, og takket være den har de vært overlegne på dette feltet i enkelte spill. Med en lignende teknologi integrert i Frostbite, åpner det for at både AMD-skjermkort og flere spill får bedre detaljer og høyere realisme når ting skal knuses.

Ødeleggelse tilpasser brettet

«Levelution» er enda en ny funksjon folkene bak Frostbite tror spillutviklere vil like. De ulike flerspiller-brettene i et spill kan endres totalt, for eksempel ved at en bygning kollapser og stenger veien til sjekkpunkter, eller at et strømbrudd fører til at dører og bommer slutter å fungere.

Med motoren kan også bølger velte båter og gjøre det vanskelig å treffe mål som svømmer, fordi det beveger seg opp og ned sammen med bølgene. En båt skaper kjølvann, og fly som krasjer i havet skaper dragsug etter seg når de til slutt synker.

Frostbite 3-motoren kan brukes i alle type spill, fra bilsimulatorer til rollespill. Først ut er DICE sitt eget Battlefield 4, som kommer 1. november. Senere følger blant annet Need for Speed Rivals, Comand & Conquer og Dragon Age Inquisition.

 Se også hva Playstation 4 er god for >>

 

Kommentarer (56)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen