(Bilde: Norwegian)

SAS og Norwegian endrer mobilbrukreglene

SAS med nye rutiner om noen dager, Norwegian er i tenkeboksen.

Praksisen med å pålegge flypassasjerer å stenge av mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr på flyreiser kan snart være historie. SAS og Norwegian har allerede lettet på restriksjonene, og tillater at du har mobiltelefonen på under hele flyreisen. Forutsetningen er at den står i flymodus, i alle fall ved avgang og landing.

Men nå vil det europeiske byrået for flysikkerhet, EASA, tillate at du bruker apparater med 3G og 4G, som mobiltelefoner, PC-er eller nettbrett som inneholder SIM-kort, på hele flyreisen. Dermed vil flymodus være historie.

På sikt er målet for både SAS og Norwegian å gi deg tilgang til nettbaserte tjenester fra du går ombord på flyet, til du går av igjen.

SAS blant de første som innfører nye regler

Pilotene i SAS har allerede tatt i bruk iPad i cockpiten.
Pilotene i SAS har allerede tatt i bruk iPad i cockpiten.Foto: Nordialog / SAS

Slik reglene er i dag, tillater SAS at du bruker telefonen til å ringe med når flyet er i luften, mens den må stå i flymodus ved avgang og landing .De nye reglene vil etterhvert bety at når flyet har landet og svingt av rullebanen, kan du skru på mobilen med det samme. Du trenger altså ikke å vente til det er parkert og skiltet med «fest setebeltene» har sluttet å lyse.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier SAS vil følge opp anbefalingene fra EASA raskt, og at nye rutiner skal være på plass i løpet av noen dager. Men han kan ikke garantere at det betyr at det vil bli fritt frem for å ringe under hele flyreisen.

Av hensyn til flysikkerheten vil SAS ikke la deg prate i telefonen, eller sitte med musikk på ørene, mens kabinpersonalet gjennomgår sikkerhetsrutinene.

Johansen viser til at SAS var blant de første selskapene som innførte flymodus-standarden, som gjør at du slipper å slå telefonen helt av.

Norwegian prioriterer Wi-Fi 

Norwegian har også endret rutinene så du slipper å slå telefonen helt av. Men Norwegian vil at du skal ha mobilen i flymodus under hele reisen. Du kan likevel aktivere Wi-Fi på de av flyene som har nettverk om bord. Med dagens regler får flyselskapene ikke lov til å skru på Wi-Fi før flyet når en høyde på 10 000 fot, eller 3000 meter.

Norwegian ser også på hvilke nye rutiner de kan innføre etter at EASA la frem sine anbefalinger. Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier de i utgangspunktet er positive til forslagene, men at de ennå ikke har konkludert med noe. Det betyr at det er for tidlig å si når nye rutiner kan være på plass, og hvilke endringer dette vil medføre for flypassasjerene.

– Norwegian er mer opptatt av å få på plass teknologi som gjør det mulig å tilby passasjerene Internett-tilgang under hele reisen, og ikke bare når flyet er i luften. Dette har høyere prioritet for Norwegian enn å tillate at mobiltelefoner står på under hele reisen, sier Sandaker-Nielsen.

Ikke Wi-Fi på Dreamliner-flyene

Dreamlinerne vil ikke få Wi-Fi med det første. Årsaken ligger hos Boeing, hevder Norwegian.
Dreamlinerne vil ikke få Wi-Fi med det første. Årsaken ligger hos Boeing, hevder Norwegian.Foto: Norwegian

Norwegian har nå Internett på 80 prosent av flyene sine. En del av de eldste flyene skal fases ut, og vil ikke få Internett.

– De nyeste flyene ble levert i sommer, og måtte rett inn i produksjonen. Derfor har vi ikke fått på plass Wi-Fi i disse flyene ennå, sier Sandaker Nielsen. Det tar om lag fem dager å få på plass Internett i et fly.

Når det gjelder manglende Internett i Dreamliner-flyene, er årsaken en annen. Disse flyene er ikke sertifisert for Wi-Fi. Når produsenten Boeing ikke har denne sertifiseringen på plass, kan Norwegian heller ikke tilby Internett i sine Dreamlinere.

Utvidet Internett-løsning og basestasjon ombord

SAS tilbyr det de kaller en utvidet Internett-løsning på sine fly. Selskapet har 152 fly, men informasjonssjefen er usikker på hvor stor del av flåten som er klargjort for bruk av mobiltelefon om bord. På flyene der dette er på plass, kan du altså ringe og sende SMS mens flyet er i luften.

Her ringer du via en basestasjon om bord i flyet, på samme måte som du kobler deg til et fremmed mobilnett når du er i utlandet. Du trenger med andre ord ikke en smartmobil med ringeprogramvare for å bruke mobiltelefonen på et SAS-fly. SAS håper også å kunne tilby nye og bedre Internett-tjenester på sine fly.

– Wi-Fi er i en rivende utvikling, men det er fremdeles store begrensninger i kapasiteten i systemene som leverer tjenestene, sier Johansen. Han sier det er positivt at teknologien tilpasses de reisendes forventninger, men legger til at sikkerheten er viktigst. Vi må teste og teste til vi er 100 prosent sikre på at teknologien er trygg å bruke. Er vi bare 99 prosent sikre, kan vi ikke innføre endringer, sier Johansen.

Les også: Nå får SAS-pilotene iPad i cocpiten

Kommentarer (10)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen