Vil produsentene at vi skal vite eller ikke? (Bilde: Dan Tero / Simen Willgohs)

Sannheten bak ryktene

Rykter om kommende mobiltelefoner, spionbilder og avsløringer er blant det mest populære stoffet som finnes på en nyhetside. Det er derfor ingen overraskelse at nyhetssider verden over snapper opp det meste av rykter, uavhengig om det er hold i dem eller ikke.

Bak alle ryktene står det personer som på et eller annet vis har tilgang på nye telefoner før de er lansert. Om det er utro ansatte, journalister med en lang telelinse eller personer som kommer over den ukjente telefoner med et slumpetreff varierer, men så snart et par spesifikasjoner er skriblet ned og et bilde tatt, er katten ute av sekken og utenfor produsentens kontroll.

Advokatmat

For et par år tilbake var det vanlig at redaksjonelle nettsteder som avslørte nyheter risikerte å få produsentens advokater etter seg. Grunnen var enkel; dersom telefonen ble kjent på en måte som ikke var regissert av produsenten selv, kunne hele PR-kampanjen stå i fare. Men ettersom et rykte nærmest er ustoppelig straks det er lagt ut er denne praksisen blitt stadig sjeldnere.

Nå har selskapene derfor begynt å gå andre veier for å få stoppet lekkasjene. I et intervju med det danske nettstedet Mobilsiden.dk innrømmer ledelsen i Nokia at det største problemet er egne ansatte. Her er scenariet todelt. Enten kan den ansatte selv legge ut bilder og informasjon på nettet, og dermed aktivt spre informasjonen. Eller så kan utvikleren bli observert av en journalist som så stiller noen spørsmål og raskt tar et bilde.

Nokia er et av selskapene som har fått fremtidige modeller brettet ut over nyhetene lenge før de faktisk er blitt presentert. Selv mener de at de slår svært hardt ned på problemet og er nådeløse overfor for eksempel utviklere som tar med seg telefonen på ferie eller hjem, der eksponeringsfaren er stor.

Skaper blest før lansering

Men som Mobilsiden.dk også skriver, så er ofte utviklerne selv av en annen oppfatning. Her brukes de ikke-lanserte telefonene normalt også privat, uten at dette blir sett på som ulovlig.

I tillegg finnes det også tilfeller der produsenten selv har interesse av at en jevn strøm av avsløringer skal skape blest rundt en telefon før lansering. Stjerneeksempelet her er nok Iphone, som ble omtalt omgående i nær to år før lanseringen i fjor og Nokias N81 og N82 som ble kjent flere måneder i forveien. Også Nokias nye N96 og Sony Ericssons W890 har blitt omtalt lenge før de faktisk ble lansert.

I noen tilfeller er det også åpenbart at produsenten ønsker publisitet. Som da HTC opplevde "innbrudd" og fikk sin kommende X7500 eksponert over hele nettet. Produsenten la ikke skjul på at det var de selv som sto bak "ryktene", men det skapte samtidig den blesten produsenten håpet på.

(Kilder: Mobilsiden.dk, Nokia)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen