Samsung stuper i Europa

Alternativ tekst mangler

Ferske tall fra ICD viser at det europeiske mobilmarkedet hadde en vekst på 7 prosent i årets andre kvartal i forhold til i fjor.

De fleste av verdens største mobilprodusenter har bidratt til økningen. For eksempel hadde Motorola en vekst på hele 21 prosent, mens Nokia økte med 11 prosent.

Men én enkelt produsent har hatt veldig triste tall. Samsungs salgsvolum har nemlig sunket med 16 prosent i andre kvartal sammenliknet med fjorårets andre kvartal. Dermed har selskapets markedsandel falt fra 16 til 12 prosent.

I pressemeldingen fra IDC heter det at "selv om Samsungs D900 var en moderat suksess, lider selskapets portefølje av å mangle mangfold og fokus, sammenliknet med rivaliserende modeller fra Nokia, Motorola og Sony Ericsson".

Uttalelsen stemmer godt med bransjeanalytiker Bengt Nordströms uttalelser om LG og Samsung i forrige uke. Nordström uttalte den gang at Samsung var nødt til å tenke nytt for å kunne holde tritt med konkurrentene sine.

Analytikeren Neil Mawston har også en klar beskjed til Samsung. - De to siste trendene innen GSM er supertynne telefoner og smarttelefoner. Samsung har ikke lykkes med noen av trendene, og har ikke råd til å mislykkes med neste trend, sier han til Reuters.

De to analytikerne konkluderte med at både Samsung og LG måtte enten være tidligere ute når det gjelder nye trender i mobilmarkedet, eller forenkle telefonene sine og selge i større volum til lavere pris.

(Kilder: Kauppalehti Online)

Kommentarer (8)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen