Sammen mot Nokia

De tre store japanske industrikonsernene Toshiba, NEC og Matsushita går nå sammen for å overleve på mobilmarkedet. Mens de fleste produsenter har opplevd stor oppgang i mobilsalget, har de tre japanske produsentene opplevd salgsnedgang over lengre tid. Samtidig har flere koreanske produsenter gjort inntog på det japanske markedet, og dette har gjort at samtlige av de tre har følt kniven på strupen.

Det er den japanske avisen Asahi Shimbun som kan melde om samarbeidet. Samarbeidet, som enda ikke er blitt offentligjort, skal ifølge avisen ha vært diskutert over lengre tid og er planlagt å bli iverksatt allerede i mai i år. Et samarbeid, eller en eventuell joint-venture, vil automatisk gi det nye selskapet en markedsandel i Japan på hele 45 prosent.

I Japan er det hele 15 nasjonale mobilprodsenter som alle strever med å få hjulene til å gå rundt. En ny stor produsent vil trolig endre på balansen i markedet, og vil trolig føre til at det blir langt færre på sikt.

Hvis informasjonen som Asahi Shimbun sitter på stemmer, vil den nye storsammenslåingen bare bli en i rekken av mange joint-venture operasjoner og oppkjøp de siste fem årene. Først ute var Ericsson, som måtte søke partnerskap med Sony for ikke å gå konkurs. Siemens kjøpte i sin tid opp Bosch, for så å selge hele mobildivisjonen til BenQ så sent som i fjor. Også Alcatel og den kinesiske mobilfabrikanten TCL har inngått samarbeid for å klare å overleve i et stadig hardere mobilmarked.


Panasonic trakk seg ut fra det europeiske markedet før jul. Men selskapet presiserte samtidig at det trolig "ville komme tilbake" med 3G-telefoner

En joint-venture mellom Matsushita, NEC og Toshiba vil gi de tre selskapene sårt trengte fordeler. Først og fremst vil den nye alliansen kunne levere telefoner til samtlige av Japans store operatører. I dag leverer hver av produsentene telefoner til en operatør hver. NEC selger sine telefoner til NTT Docomo, mens Toshiba samarbeider med KDDI om salg av sine telefoner. NEC selger i tillegg 3G-telefoner til blant andre Vodafone, og er dermed den av de tre produsentene med størst virksomhet utenfor Japan.

Ved å slå seg sammen vil de tre selskapene også spare store summer på forskning og utvikling. NEC har allerede et samarbeid med Panasonic, som er et datterselskap av Matsushita Electronics, om utvikling av programvare for mobiltelefoner. Et mer dyptgående samarbeid med Matsushita vil gjøre det mulig å spare enorme summer årlig på å samordne utviklingen.

Målet for det nye selskapet skal, ifølge Asahi Shimbun, være å utvikle et stort antall nye 3G-telefoner både for det japanske og det internasjonale markedet. Ved å begrense seg til standardene CDMA 2000 og WCDMA (UMTS) vil det nye selskapet kunne spesialisere seg på 3G-telefoner i en helt annen skala enn det øvrige produsenter kan i dag.

Så ttter at både Toshiba og Panasonic har trukket seg ut av det europeiske GSM-markedet, er det derfor ikke utenkelig at vi nok en gang får muligheten til å velge japansk når vi i fremtiden skal handle mobil. Det ligger i kortene at den nye produsenten vil se ut Europa som det største satsningsområdet etter Japan, og det er derfor ikke utenkelig at vi i fremtiden vil se ytterligere en produsent i butikkhyllene ved siden avb Nokia, Sony Ericsson, BenQ-Siemens og Samsung.

Vi har samlet enkelte smakebiter på hva de tre selskapene NEC, Toshiba og Panasonic driver med på mobilfronten. Eksemplene finner du på neste side.

(Kilder: Asahi Shimbun, Digi, Wikipedia)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen