Samme pris i Bahrain som i Kenya. Det er filosofien til Zain. (Bilde: Karim Hesham / Daniel St.Pierre)

Samme ringepris i 21 land

Fakta om Zain:

Zain er verdens første "grensefrie" operatør. Konseptet med "One Network", der du betaler det samme uansett hvilket av operatørens land du befinner deg i. Konseptet ble startet i Kenya, Uganda og Tanzania i 2006 med Celtel, og omfatter nå hele Zain sitt nettverk.

Når en kunde
reiser til et annet land med Zain-nettverk, vil han eller hun i dette kunne bruke telefonen for samme pris som i hjemlandet. Dette gjelder også SMS og datatrafikk. Og skulle det oppstå problemer kan kunden ringe gratis til kundeservice og få hjelp på sitt eget språk.

Fakta om Zain:

Zain er verdens første "grensefrie" operatør. Konseptet med "One Network", der du betaler det samme uansett hvilket av operatørens land du befinner deg i. Konseptet ble startet i Kenya, Uganda og Tanzania i 2006 med Celtel, og omfatter nå hele Zain sitt nettverk.

Når en kunde
reiser til et annet land med Zain-nettverk, vil han eller hun i dette kunne bruke telefonen for samme pris som i hjemlandet. Dette gjelder også SMS og datatrafikk. Og skulle det oppstå problemer kan kunden ringe gratis til kundeservice og få hjelp på sitt eget språk.

Amobil har i flere artikler belyst hvordan Telenor og Teliasonera (Netcom i Norge) krever blodpris av deg som kunde når du er i utlandet - selv om du ringer i operatørens eget nett. Senest tok vi for oss dataprisene, der Telenor er verst med en mangedobling av prisen straks du er i Sverige eller Danmark.

Les saken: Slik tømmer operatørene lommeboken din >>

Spørsmålet som har reist seg er "Hvorfor handler ikke konkurransen om å være billigst, og ikke om å være best på å kreve høye priser".

Samme pris i Kuwait som i Sierra-Leone

Dr. Saad Al Barrak, sjef i MTC Zain (Foto: Zain)
Dr. Saad Al Barrak, sjef i MTC Zain (Foto: Zain)

Akkurat dette har den kuwaitiske operatøren Zain valgt som selskapets nye strategi. I stedet for å utnytte situasjonen landegrensene skaper, har operatøren i snart ett år markedsført sin "One Network"-strategi, der du som kundre ringer for hjemmetakst i alle selskapets 21 mobilnett.

Her har Zain nett. (Klikk for større bilde)
Her har Zain nett. (Klikk for større bilde)

I praksis betyr det at en kunde fra Sudan ringer for samme pris også i Kuwait i øst til Sierra Leone i vest. Og med nett i 14 afrikanske land og syv land i Midt-østen betyr det noen kundefordeler få andre operatører kan hamle opp med.

– Det finnes ingen roamingavgifter når våre kunder er utenfor hjemlandet men i et Celtel- eller Zain-nett. Kunden ringer, sender SMS for samme pris som hjemme, og mottar samtaler gratis. I tillegg selges våre kontantkort ved 1,5 millioner utsalgssteder over Midt-Østen og Afrika som fungerer i hele nettverket, sier Antoine Aboukhalil, Media Communications Manager hos Zain til Amobil.

Rekordvekst

Og historien kan vise at de strategiske valgene til Zain har vært riktige. Operatøren har siden 2003 gått fra å være en helt ordinær nasjonal operatør i Kuwait til å bli en av de ledende operatørene i regionen med 15 000 ansatte og 45,7 millioner kunder. Bare på ett enkelt år har kundemassen vokst med 54,2 prosent og overskuddet vokst til nærmere seks milliarder kroner.

– Undersøkelser viser at One Network-konseptet er den nest viktigste grunnen til at kunder velger Zain og Celtel, viktigere enn både pris og talekvalitet. Og kundene står i kø: Alt fra enkeltpersoner til forretningsfolk, til selskaper, organisasjoner og myndigheter som tjener på One Network-konseptet når de reiser, fortsetter Aboukhalil.

Endrer samfunnet

Ifølge Aboukhalil har tilbudet blitt så godt tatt imot at det har endret samfunnene flere steder der operatøren har nett.

– Vi ser at "One Network" har en enorm innvirkning på handel over grensene i Afrika, og hvordan folk kommuniserer når de er hjemmefra. Det beste eksempelet er kanskje fra 2007, da Nigerias næringsminister insisterte på at Zain skulle bygge ut nett mellom Niger og Nigeria nettopp for å gjøre grensehandel enklere.

– Imponert!

John Strand (Foto: Strand Consult)
John Strand (Foto: Strand Consult)

John Strand i Strand Consult kan overfor Amobil opplyse at han kjenner Zain "som min egen bukselomme" og har jobbet tett med operatøren den siste tiden. Han er overbevist om at strategien til selskapet fungerer.

– Jeg kan ikke gå i detaljer på datagrunnlaget jeg har sett, men kan si at jeg er veldig imponert over hva Zain har fått til.

Ifølge Strand tilhører Zain "flink-gutt"-klassen av operatører, i likhet med Telenor. Dette er operatører som har flott vekst, mange kunder og som tross aggresiv ekspansjon tjener mye penger.

– Zain har dratt inn kontrakter fra FN i Afrika, det amerikanske forsvaret i Midtøsten og en rekke andre store kunder som har store fordeler av det produktet Zain tilbyr. Akkurat nå bygger de mobilnett i Saudi-Arabia, og selv om de er sent ute der, så betyr det en enorm fordel for muslimer som skal til Mekka. Med Zain kan de ringe hjem billig, og dette vil nok gi Zain enda flere kunder, sier Strand til Amobil.

Ikke til Skandinavia

Dersom One Network-strategien skulle bli brukt i Skandinavia, ville både Telenor og Netcom allerede kunnet tilby noe ala det Zain gjør i Midtøsten i en rekke europeiske land. Tatt i betraktning de skandinaviske landenes sammenknytning og felles operatørnett vil konseptet kunne la seg overføre - teoretisk sett.

John Strand har imidlertid liten tro på dette - verken for Skandinavia eller for Europa som helhet.

– For det første er det ingen operatører som dekker hele Europa. De som har vært i nærheten av det har gjerne trukket seg ut av enkelte land senere. Da er det mer naturlig med noe lignende her i Norden. Men med den reguleringen EU har gjort på roaming så er det nok veldig usannsynlig.

Konkurrentene følger etter

Strand tror i stedet at det er på andre kontinenter vi vil se de første operatørene begynne å satse på Zain. Han tror ikke noe slikt vil skje i Europa før det har skjedd en større konsolidering og vi sitter igjen med noen få, store operatører. Allerede har Vodacom Tanzania, Safaricom i Kenya og MTN i Uganda gått inn i en allianse for å møte konkurransen fra Zain.

Og Strand mener det blir flere. Sterk konkurranse fremtvinger dette, mener han. Og legger til:

– Jeg vet at det finnes mange europeiske operatører som følger Zain med argusøyne. Men jeg kan heller ikke her gå i detaljer.

(Kilder: The Economist, Zain, International Herald Tribune, Strand Consult, Wikipedia)

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen