Samler kreftene mot nettsvindel

Forbrukerombudet har mottatt flere klager enn noensinne på nettsvindel i år, og lite tyder på at fenomenet er i ferd med å avta.

Samtidig har det ikke vært noen koordinering av arbeidet mot nettsvindel til nå, kanskje mest fordi det faller mellom svært mange stoler. Og det manglende samarbeidet har gjort det lett for svindlerne å snike seg gjennom smutthullene.

- Å få til bedre samordning vil føre til at det konkrete arbeidet blir mer effektivt og at publikum kan få bedre informasjon, sier prosjektleder Frode Elton Haug i Forbrukerombudet.

Høyt prioritert

Ombudet har lenge hatt nettsvindel høyt på prioriteringslisten, men med forumet "Stopp nettsvindel," håper det at det skal bli mulig å komme med spesifikke tiltak. Det fremhever for eksempel i invitasjonen sin at det er mange elementer som må falle på plass for at en svindel skal gjennomføres, som tilgang til nettverk, tilgang til åpne epostservere - og et sted hvor sidene lagres.

For eksempel er det eneste som kreves for å skaffe et norsk domene er en bedrift registrert i Brønnøysundregisteret, mens hvem som helst kan registrere internasjonale domener uten oversyn - og sidene kan være oppe på få minutter.

Svarteliste på vei?

Arbeidet i "Stopp nettsvindel"-forumet skal imidlertid handle om mer enn bare å gi informasjon til offentligheten - det skal også lette arbeidet med å etterforske svindlene, og også diskutere forebygging.

Haug ønsker ikke å bruke ordet svarteliste, men sier likevel at det kan bli aktuelt å utarbeide et varselsystem mot nettsvindel. Nøyaktig hvilken form dette systemet vil få, er det opp til forumet å avtale når de møtes på nyåret.

(Kilde: Forbrukerombudet)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen