Rykte
Denne delen her skal ha blitt gradvis dårligere i noen av Apple Watch-klokkene. (Bilde: Ifixit)

Apple Watch-mangel kan skyldes defekt motor

Skal ha sluttet å virke under testing, og forsinker produksjonen.

Denne måneden begynte Apple salget av sin smartklokke Apple Watch, og det er ikke mange dagene siden de første kjøperne mottok klokkene sine. Allerede står mange i kø for klokker som ikke kan leveres før ut på sommeren, og klokken er i praksis utsolgt. Nå rapporterer Wall Street Journal om det som kan være årsaken til klokkestoppen; en knøttliten motor som ikke holder koken.

Helt siden lanseringen har Apple skrytt av den såkalte «Taptic Engine»-motoren. Den lille dingsen som sørger for at klokken vibrerer, eller kan levere lette tapp på håndleddet. Vibrasjonstilbakemeldinger har gått under navnet «haptic feedback» lenge før smartklokken ble lansert, mens Apples vri handler om at dette i større grad skjer med en slags tapping enn en ren vibrering.

Feilproduksjon fra ett selskap?

Den lille motoren blir produsert av to ulike selskaper. Henholdsvis AAC Technologies Holdings Inc. i Kina, og Nidec Corp. fra Japan. Deler som stammer fra AACs kinesiske fabrikker skal ha vist seg å yte gradvis dårligere over tid. WSJs anonyme kilder hevder dessuten at Apple har skrotet et antall ferdige klokker på grunn av problemet.

Avisen hevder Apple ikke planlegger en tilbakekalling av klokkene, ettersom ingen av de rammede klokkene skal være sendt ut til kunder ennå.

Selskapet skal dessuten ha bedt underleverandører om å sakke tempoet i produksjonen frem til juni. Det skal ikke ha blitt oppgitt noen grunn til nedbremsingen, som skal ha kommet overraskende på leverandørene, ettersom Apple foreløpig har flere klokkekjøpere enn klokker for hånden.

Uvanlig vei mot markedet

Apple Watch er den første nye produktgruppen fra selskapet siden de lanserte iPad i 2010. Veien frem mot lansering har vært nokså uvanlig for Apple. Klokken har blitt lansert to ganger. Først som «one more thing» under iPhone 6-lanseringen i fjor, og senere på en pressekonferanse midt i mars i år, der også selskapets knøttlille, nye MacBook-modell ble vist.

Klokkene selges ikke i tradisjonelle Apple Store-butikker, men må i stedet handles på nett. Prøving og tilpassing av klokkene skjer i egne lokaler, men digre køer og klappende Apple-ansatte, ble det ikke noe av i denne omgang.

Noen ekstremt få uavhengige butikker verden rundt hadde klokken på slippdagen. Men ut over én butikk per land i USA, Tyskland, Storbritannia, Frankrike og Japan, må altså kjøpere gå via Apples egen nettløsning.

Angela Ahrendts er sjef for salg og nettbutikker hos Apple, og i en lekket video fra henne til de ansatte gjorde hun det tydelig at Apple Watch-lanseringen er unik for selskapet, og at de store butikklanseringene med køer utenfor vil komme tilbake.

Bekrefter kun at etterspørselen er stor

Det kan altså virke som om noe har strødd sand i Apple-maskineriet, men foreløpig har ikke Apple uttalt stort. Tidligere denne uken bekreftet Apple-sjef Tim Cook  at etterspørselen er større enn tilgjengeligheten for Apple Watch.

Ingen av underleverandørene har uttalt seg til Wall Street Journal om den muligens forsinkende delen.

Apples egne butikker får sannsynligvis ikke selge klokken før mot slutten av mai. Og i juni er det snakk om at klokken kan bli tilgjengelig i fler enn de opprinnelige ni landene som fikk ta del i lanseringen.

(Kilder: Wall Street Journal [Abonnement], MacRumours, Business Insider, Foto: ifixit.com)

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen