Test

Rovdyr

Det er synd å måtte si det, men undertegnede har sett langt verre før. Med støtte fra blant annet Norsk filmfond har regissør Patrik Syversen og co. laget en slags norsk hyllest til originalversjonen av ”Motorsagsmassakren” og andre lignende ”innavls”-filmer som dukket opp på 70-tallet. Men "Rovdyr" er en svak etterligning som til tross for rikelig med ufyseligheter ikke vekker det store ubehaget. Dessverre.

Fire venner på en hyggelig tur. Så begynner ting å gå galt.

Skogstur på 70-tallet

For å understreke filmens sjangertilhørighet er handlingen også satt til 1974. Her går det mye i Kvikk Lunsj, Solo, brunoransje t-skjorter og altfor korte shortser. Det har nok vært fristende å smøre tykt på med flere artige tidsreferanser, men heldigvis har filmskaperne holdt seg i skinnet.

To gutter og to jenter i begynnelsen av 20-årene reiser ut på det de håper skal bli en trivelig skogstur, men som kjent er det mye rart som lurer ute på den norske bygda. Kjæresteparet Camilla (Henriette Bruusgaard) og Roger (Lasse Valdal) har sine uenigheter, venninnen Mia (Nini Bull Robsahm) liker å blande seg i kjæresteproblemer, mens Jørgen (Jørn-Bjørn Fuller-Gee) er mest opptatt av å lese tegneserier. Etter først å ha møtt på noen snåle bygdetullinger på en øde kafé, plukker de med seg en livredd ung kvinne som trenger haik. Mens hun messer om at de ”alle må komme seg vekk”, dukker jegerne opp.

Ekte norsk

”Rovdyr” er en utypisk norsk film som samtidig har et typisk norsk særpreg. Kontrasten mellom bygd og by, den norske storslagne naturen og jakt er hovedmomenter i det som kan sees som den norske ”Motorsagsmassakren”. Her er riktignok motorsagene byttet ut med hagler, og den ikoniske kannibalfamilien med Leatherface i spissen byttet ut med norske jegere. Det kunne vanskelig ha blitt gjort på noen annen måte, men hagler og jegere er dessverre ikke like gruoppvekkende som kannibalfamilier og motorsager.

Debutant Syversen har i tillegg gått for en stil som virker utgått på dato. Dette er en 70-talls skrekkfilm laget for et moderne publikum som er mer hardhudet nå enn det de var for 30 år siden. Volden er riktignok oppgradert, men formelen er den samme. Hvordan det ender og hvem som blir drept i hvilken rekkefølge er ingen nøtt for en med litt skrekkerfaring. Det er lov med originalitet selv om man lager sjangerfilm.

Henriette Bruusgaard spiller glimrende. Her med kniven på strupen.
Henriette Bruusgaard spiller glimrende. Her med kniven på strupen.

God overgang

Skrekkelighetene er heldigvis ispedd drama i form av vennskapskonflikter og kjærlighetstrøbbel. Men dramatikken blir aldri skikkelig tatt tak i. Det er synd, fordi det ser heller lovende ut i filmens første halvdel. Dermed bryr vi oss også sørgelig lite når det begynner å gå i nedoverbakke for våre venner. Nok en gang blir det tydelig at for å lage skikkelig skrekk må vi ha ekte innlevelse med karakterene.

Heldigvis finnes det unntak. TV-programleder Henriette Bruusgaard, som her spiller i sin første film, imponerer. Det er tydelig at hun er komfortabel foran kamera, og i enkelte scener er det ekte angst vi er vitne til. Tøft gjort.

Se trailer til filmen her.

Konklusjon

Det er godt at filmer som ”Rovdyr” endelig får støtte. Diskriminering på grunn av sjanger har aldri vært noen god ting. Vi er relativt ferske på denne typen skrekk i Norge, og det har knyttet seg forventninger til Syversens debut. Dermed er det litt synd å si at ”Rovdyr” nok ikke makter å sjokkere på samme måte som det ”Motorsagsmassakren” gjorde i sin tid – selv om det nok hadde vært drømmen til regissør Syversen.

Rovdyr   Les mer »

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen