Test

Roskilde, dag III ? Rock fra en gammel mann og kjemisk dans

Av naturlige grunner begynner nå gangen blant festivaldeltakerne å bli litt mer ustødig, flere ligger i fosterstilling på festivalområdet, og folk er generelt slitne etter flere dagers hardkjør med både drikking og musikk. Hva hadde så lørdagen å by publikummet? Neil Young stod øverst på plakaten, men fikk vi også se Judas Priest vise Roskilde hvor metalskapet skal stå, The Grand spille på Nord-Europas største festival for første gang, og The Chemical Brothers leke seg med elektroniske beats.

Amund Maarud er The Grand er uten tvil dyktige. Det er de også svært opptatt av å vise til stadighet.
Amund Maarud er The Grand er uten tvil dyktige. Det er de også svært opptatt av å vise til stadighet.

Klokken 15.00 i går gikk Norges fjerde representant på årets Roskilde-festival på scenen. Tidligere hadde Rumble in Rhodos, Supersilent og Motorpsycho spilt. Nå var det Oslo-bandet The Grands tur. Med en meget opplagt Amund Maarud i spissen prøvde bandet å skape liv i en ikke altfor stor folkemengde i Arena-teltet. Og det lyktes de til tider med, til tross for at vokalen lå for langt bak i lydbildet på enkelte låter. Psykedelia fikk mest plass under konserten, selv om Maarud og hans kolleger også lot blues komme inn nå og da. Dessverre ble det for mye gitaronani; greit nok at frontfigur, vokalist og gitarist Amund Maarud ville vise hvor flink han er til å traktere sin gitar, men det ble for mye av det gode. Allikevel ble dette en god konsertopplevelse i ettermiddagssola.

Metal for alle penga

Det var nok en del festivalgjengere som hadde hatt søvnløse netter etter å ha hørt nyheten om at Judas Priest-gitarist Glenn Tiptons betente blindtarm førte til avlysning i Zagreb i forrige uke. Men Tipton og resten av Priest stilte opp på Roskilde og gav publikum det var ute etter; god gammeldags heavy metal fra et av verdens største band innen sin sjanger. Undertegnede hadde ikke sett snurten av heavy metal-fansen tidligere, men nå hadde de trukket ut av teltene og beveget seg i retning den Orange Scenen. Svartkledde og langhårede i alle aldre viste djeveltegnet i takt med bandets harde riff, og Rob Halford holdt fortet, både når han stod på sceneplatået lagd for anledningen og når han holdt seg på scenen. Ingen skal beskylde Judas Priest for å være moderne; klisjeene sitter løst, og ensformigheten blir til tider irriterende. Dette til tross, bandet gav alt, og allsangen runget da også da Judas Priest fremførte klassikerne Breaking The Law og Painkiller.

Forever Young

Klisjeen ”de gamle er eldst” har vel neppe vært mer passende enn etter Neil Youngs opptreden i går kveld. Han både ser ut som, og er, en gamling. Som en av beste låtskrivere er det lov til å ha høye forventninger til den levende legenden. Og forventningene ble innfridd. Young var 20 minutter forsinket, uvisst av hvilken grunn, kom på scenen iført en dress full av malingsflekker, og satte umiddelbart i gang sitt rockeshow. Den første halvdelen av konserten viet canadieren sine mest rocka låter, mens han i andre halvdel tok for seg de mer nedstrippede og rolige låtene, hovedsakelig fra ”Harvest” og ”After The Gold Rush”, av mange karakterisert som hans beste album.

Young var 20 minutter forsinket, uvisst av hvilken grunn, kom på scenen iført en dress full av malingsflekker, og satte umiddelbart i gang sitt rockeshow

Og det var definitivt i ”del 2” at Young og hans backing-band kom best til sin rett. Neil Young er best når han synger inderlig om kjærlighet og savn mens han trakterer sitt kjære munnspill. Etter over to timer på scenen takket Neil Young for seg med The Beatles’ A Day In The Life som ekstranummer. Og selv om settet inneholdt Oh, Lonesome Me, Heart Of Gold, Old Man, The Needle And The Damage Done og en magisk versjon av Bob Dylans All Along The Watchtower savnet nok mange den udødelige Southern Man. Allikevel var konserten utvilsomt en av festivalens beste hittil.

The Chemical Brothers avsluttet kvelden på den Orange Scenen. Bandet er kjent for å gjøre gode konserter på store scener, selv om deres musikk passer best på en liten klubb. Også i går kveld klarte de dette kunststykket. Glowstickene florerte, lysshowet var fremragende og folk danset ut i de små timer til britenes elektroniske festmusikk.

Miljøfestival

Roskilde setter store ressurser inn på være miljøfestival nummer én. Alle festivalens flyveblader, programmer og lignende er laget av resirkulert papir. Det samme er toalettpapiret. På festivalplassen finner du også Fair Trade, som festivalavisen Orange Press karakteriserer som «Norges mest miljøvenlige og retfærdige butikk». Nytt av året er festivalens forsøk på å få deltagerne til å rydde etter seg. Hver dag kan man delta i ”Tuborg for Trash”-konkurransen, der en eller flere innleverte avfallsposer gir deg sjansen til å være med i trekningen av blant annet billetter til neste års festival.

Vi skriver søndag ettermiddag og flere festivaldeltagerne har pakket snippsekken og forlatt Roskilde for denne gang. Men fremdeles gjenstår det en dag med musikk fra syv scener. I morgen får du vite om punkerne i Anti-Flag, metalgudene i Slayer, folksangeren Bonnie ”Prince” Billy og Jay-Z tilfredsstilte publikum på festivalens siste dag.

Husk å få med deg vårt bildegalleri fra Roskilde.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen